Nieuws Actueel

TomTom vindt de weg naar winst

Jeroen Jansen 29 april 2014

TomTom heeft in het eerste kwartaal boven verwachting gepresteerd. Of het navigatiebedrijf dat kunstje de komende kwartalen kan herhalen, durft het echter nog niet te voorspellen. Dat zei topman Harold Goddijn dinsdag in een toelichting op de kwartaalcijfers.

Lees ook:De val van een grootmacht

TomTom werd in het eerste kwartaal geholpen door een eenmalige belastingbate, waardoor een nettowinst resteerde van 8 miljoen euro. Een jaar eerder stond onder de streep een verlies van 2 miljoen euro. De meevaller verklaart ook grotendeels de verhoogde winstverwachting voor heel 2014 waar TomTom mee kwam.

OmzetDe omzet van 205 miljoen euro verraste eveneens in positieve zin. Het is de eerste stijging (plus 2 procent) van de opbrengsten in lange tijd. Opvallend is dat ook de omzet uit consumentenproducten als navigatiekastjes en sporthorloges met een groei van 1 procent tot 125 miljoen euro voor het eerst in jaren weer in de lift zat.

BemoedigendOok over die ontwikkeling, die mede te danken was aan hogere gemiddelde verkoopprijzen, toonde Goddijn zich overigens voorzichtig. Hij sprak van een "bemoedigend'' signaal, maar stelde dat het nog te vroeg is om van een blijvend herstel te spreken.

Zakelijke marktDe opbrengsten uit contracten met autofabrikanten leverden TomTom 1 procent meer op. Het bedrijf haalde 12 procent minder omzet uit licenties. De sterkste groei zat in de zakelijke markt. Het onderdeel Telematics, dat zich bezighoudt met wagenparkbeheer voor bedrijven, zag de omzet met 29 procent toenemen tot 25 miljoen euro.

BescheidenTomTom breidt die divisie verder uit met de overname van het Franse DAMS voor een niet nader genoemd bedrag. De bijdrage aan de totale omzet zal volgens Goddijn "bescheiden'' zijn. Belangrijker is volgens hem dat de zakelijke tak van het bedrijf een grote stap zet in een Europese kernmarkt met de toevoeging van 27.000 Franse klanten.