Nieuws Actueel

Tonny Krabbenborg van Techno Lease: ‘Opgeven is geen optie’

Van onze redactie 28 oktober 2015

ZM Technolease krabbenborg 1 2

“Van jongs af aan heb ik iets met auto’s en motoren gehad. Ik houd van de techniek, van de snelheid, het moet brommen, ronken. Na school begon ik mijn werkzame leven bij BMW-dealer Piet Oldenhof in Enschede, waar ik ging werken op de receptie van de werkplaats. Vervolgens stapte ik over naar een automaterialenhandel en daarna kwam ik, in 1990, bij Kokkeler terecht, als lease-adviseur. Dat beviel goed, maar toen het bedrijf in 1999 werd overgenomen door Pon, vond ik het te groot en onpersoonlijk worden.

ZelfstandigOmdat ik toch al een zelfstandig en vrijgevochten type ben, was dat hét moment om voor mezelf te beginnen, met Techno Lease, aanvankelijk samen met een compagnon. We zijn de afgelopen vijftien jaar drie keer uit ons jasje gegroeid, en dus ook drie keer verhuisd, maar we hebben in 2007 de ideale locatie gevonden, aan de Strootsweg 30 in Enschede.

ContactIn de branche zijn we een middelgroot bedrijf. In tegenstelling tot de grote, landelijke leasemaatschappijen is bij ons alles onder één dak gevestigd. Er is één aanspreekpunt op één adres. We hebben een eigen werkplaats, een eigen winterbandenopslag en een eigen schadeafdeling. De lijnen zijn kort, dat is wel zo praktisch. Het contact met de klant is het allerbelangrijkst.

OplossingIk denk ook altijd mee. Als een klant zijn salesteam wil uitbreiden en twee vertegenwoordigers de weg op wil sturen, vinden we daar altijd een variabele oplossing voor, bijvoorbeeld met flexibele shortlease-contracten van enkele maanden. Loopt het niet met de vertegenwoordigers, dan ben ik de eerste die begrip toont en de auto zonder afkoopkosten retour neemt.

PassieMijn echte passie ligt bij de motoren. Dat is een hobby die behoorlijk uit de hand is gelopen. Ik rijd al veertig jaar motor, vooral cross en off road, maar op een gegeven moment was ik toe aan het echte werk. Samen met een jeugdvriend, Aloys Ressing, die dezelfde ‘afwijking’ heeft als ik, hebben we - uiteraard beiden op de eigen motor - vier keer meegedaan aan de zware Tuareg-rally in de woestijn van Marokko en Mauretanië. Met succes.

DakarMaar wat voor een wielrenner de Tour de France is en voor een schaatser de Elfstedentocht, is voor een motorrijder zoals ik natuurlijk de Dakar rally: de ultieme wedstrijd. Die móet je gereden hebben, zwaarder en extremer bestaat niet. Nou, dat heb ik geweten. In 2010 hebben we meegedaan, met speciaal geprepareerde motoren. Vooraf weet je dat de motor helemaal gesloopt gaat worden, want je moet in twee weken tienduizend kilometer afleggen in onherbergzaam gebied.

AdrenalineVan en naar Buenos Aires, via de Argentijnse en Chileense woestijn, het was bizar zwaar, maar het gaf steeds een geweldige adrenalinestoot, omdat je zoveel moet overwinnen. Pech, valpartijen, de brandende zon, maar ook je eigen lichaam. Je gaat rond twaalf uur ’s nachts slapen, moet er om vier uur ’s ochtends uit, krijgt dus te maken met een slaaptekort, raakt uitgeput en moegestreden en komt helemaal uitgeknepen aan de finish. Maar ik heb het gehaald, ben op plek 77 geëindigd van de 158 deelnemers, niet slecht voor een hobbyrijder. De motor heb ik nog, hij staat als stille getuige in de zaak.

ExtreemHet extreme karakter van de Dakar rally is een bewuste keuze. Daar sprak ik nog over met iemand van ASO, de organisatie. Hij vertelde dat Dakar bewust zo zwaar is gemaakt, omdat niet meer dan vijftig procent de finish mag halen. Dat hoort nu eenmaal bij de status van de wedstrijd. Zelf heb ik echt moeten afkicken van Dakar. Tot drie maanden later schrok ik ’s nachts soms in paniek wakker, omdat je nog in de ‘modus’ zit dat je er bijvoorbeeld om vier uur uit moet.

Rallyrijden kun je, los van de ontberingen, vergelijken met het runnen van een eigen bedrijf. Veel dingen lopen anders dan verwacht en daar moet je snel op anticiperen. ‘Ja, maar’ telt niet, je moet in jezelf blijven geloven, opgeven is geen optie. Ik vind dat mooi, ik houd wel van een uitdaging.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komen twee keer per week verhalen uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl

Lees ook: - Wie staan er in het Twentse Zakenmannen Magazine? - 8 opvallende quotes van Twentse zakenmannen Foto: Twentse Zakenmannen.