Nieuws Actueel

Topdrukte voor oestersector in Yerseke

Van onze redactie 22 december 2015

Topdrukteoestersyerseke

De bedrijvigheid aan de Havendijk en Korringaweg in Yerseke heeft wel wat weg van een mierennest. Ieder heeft zijn eigen taak. In dit geval niet als soldaat, larvenverzorger of voedselmaker, maar als inpakker, heftruckchauffeur of vrachtwagenchauffeur. Bij de oesterputten wemelt het van de oesters, maar ook van de vele mensen die (tijdelijk) zijn ingeschakeld om de miljoenen tweekleppige schelpdieren op tijd op hun bestemming te krijgen.

Bij Krijn Verwijs staan zelfs schippers en mensen van de technische dienst oesters in te pakken, zegt pr-medewerker Daniëlle Westerweel tegen PZC. "We kunnen alle hulp gebruiken. Iedereen die elders in het bedrijf gemist kan worden, helpt hier een handje mee." Bij de Oesterij werken ze zo veel mogelijk met een groep vaste mensen. De afgelopen weken is waar mogelijk voorwerk gedaan, waardoor de werkzaamheden nu vooral bestaan uit het inpakken van de oesters. "Mensen die je incidenteel inzet, missen vaak de expertise", zegt Jean Dhooge van de Oesterij. "En die is juist wel nodig in een sector waar nog veel handmatig gedaan wordt. Wij proberen de drukte op te vangen door veel voorwerk te doen en langere dagen te maken.'' Een voorbeeld van het handmatig werken is het inpakken van de oesters. Eerst ondergaan ze een laatste check, waarna ze in een houten mandje gelegd worden, op een bedje van vochtig zeewier. "Dat zorgt ervoor dat ze hun vocht vasthouden en ze beschadigen minder snel", legt Dhooge uit. De oester moet met de vlakke kant naar boven liggen om leeglopen te voorkomen.

Een ander punt van aandacht is de groeiwand. "Die is heel kwetsbaar en mag dus niet tegen de zijkant van het mandje komen te liggen", weet Dhooge. Om te testen of de schelp gevuld is, worden twee exemplaren tegen elkaar getikt. Een holle tik betekent een lege schelp.

De meeste oesters gaan na het verpakken naar horeca en supermarkten in België. Ook landen als Italië, Dubai en Hongkong zijn fervent afnemer van de Nederlandse oesters. Zowel de platte Zeeuwse oester als de Zeeuwse creuse uit de Oosterschelde en het Grevelingenmeer doet het goed. En niet alleen in het buitenland, merken ze bij Prins & Dingemanse. Communicatiemanager Martijn van der Sluis: "De afgelopen jaren is de oester meer bekend en gekend geraakt bij de Nederlandse consument. Eerst was het iets wat je in een restaurant at, tegenwoordig maken mensen oesters gewoon thuis klaar. Daarin zie je een verschuiving."

Ook in de verkoop ziet Van der Sluis verandering. "Nederlanders doen hun inkopen steeds korter van tevoren. Vroeger werd een week voor kerst flink ingeslagen, nu is dat soms pas een dag voor kerst het geval."

Westerweel denkt niet dat het aan een veranderend inkooppatroon ligt. "Waar de piek ligt, is erg afhankelijk van hoe de kerst valt. Een weekend ervoor of erna heeft invloed op de piekdagen."