Nieuws Actueel

Transavia-stewardess trekt jurk aan

Bram de Vrind 5 juni 2015

Transavia uniform stewardessen 335

Stewardessen van 's lands bekendste budgetmaatschappij bieden sinds kort service met een glimlach in een galante jurk. Het kledingstuk is onderdeel van de nieuwe uniformen die Transavia heeft ingevoerd.

De jurk werd ingevoerd op verzoek van de stewardessen zelf, die net als hun mannelijke collega's mochten meebeslissen over de nieuwe outfit. Vooral de Franse stewardessen zagen een jurk wel zitten. Ruim vijftienhonderd cabinemedewerkers van de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van ons land en van Transavia in Frankrijk dragen sinds eind vorige maand het nieuwe uniform.

Crew-sourcingDe ideeën voor het nieuwe uniform zijn tot stand gekomen door middel van crew-sourcing. Het cabinepersoneel en de Sales & Servicesdesk medewerkers konden aangeven wat ze comfortabel vinden werken, waar ze zich goed in voelen en uit welke items de kledinglijn dient te bestaan. Ook hebben medewerkers kunnen stemmen over de hoofdkleuren, de stijl en de verdere uitwerking van het onderdelen van het Transavia-uniform.

23 kledingstukkenMaar liefst 23 verschillende kledingstukken en accessoires heeft het cabinepersoneel van Transavia nodig. Voor mannen en vrouwen, voor warme en koude dagen en voor binnen en buiten. Het uniform dat er nu ligt bestaat uit twaalf nieuwe items voor dames en elf voor heren. "De dames beschikken nu over een rok, jurk, pantalon, blouse, T-shirt, vest, jasje, gilet, sjaaltje, riem, overjas en een wintersjaal/omslagdoek", zegt designconsultant Bas van Wayenburg. "Voor de heren is er een pantalon, jasje, gilet, overhemd, riem, stropdas, pochet, overjas, vest en een sjaal."

Rits van de jurkIn oktober vorig jaar hebben zo’n vijfenveertig medewerkers het nieuwe uniform mogen uitproberen. Natuurlijk waren er verbeterpunten. "Zo is onder meer het ontwerp van de blouse flink aangepast, het gilet met twee centimeter verlengd, de rits van de jurk op de rug in plaats van aan de zijkant gekomen, is het sjaaltje groter geworden en de capuchon op de overjas van de dames verstevigd."

KoerswijzigingVoor Transavia zijn de nieuwe uniformen de volgende stap in de koerswijziging die de luchtvaartmaatschappij eerder dit jaar heeft ingezet. "We willen de best betaalbare en meest toegankelijke luchtvaartmaatschappij van Europa worden. Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening", aldus commercieel directeur Roy Scheerder. "Onze huisstijl is vernieuwd, de website overzichtelijker geworden en we hebben verschillende nieuwe producten en services geïntroduceerd die de positieve beleving van klanten en passagiers vergroot. Naast deze vernieuwingen ligt nu de focus op onze cabine. Per juni hebben we ook aan boord de nieuwe huisstijl doorgevoerd. Bijvoorbeeld in het magazine, de entertainment app en verpakkingsmaterialen. Daarnaast gaat onze crew werken met tablets. Deze volledige digitale werkwijze maakt de processen efficiënter en vergroot onze servicegerichtheid. De nieuwe uniformen passen ook in dit rijtje en vertegenwoordigen perfect de uitstraling van het nieuwe Transavia."