Nieuws Actueel

Transaviaproject in ijskast

Martijn Vervest 22 september 2014

Air France-KLM heeft de plannen om Transavia een belangrijke rol te geven als prijsvechter binnen het luchtvaartconcern uitgesteld tot eind dit jaar. Dat bevestigde het luchtvaartconcern maandag.Lees ook:Frankrijk roept op tot compromisTransavia Europe zou snel opgetuigd worden om beter te kunnen concurreren met prijsvechters Ryanair en easyJet. Dat moest gebeuren vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk. Tegelijkertijd zouden verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air-France, verder gesaneerd worden.StakingDe piloten verzetten zich hiertegen en zijn al enige tijd in staking. Zij vrezen bijvoorbeeld dat dit ten koste zal gaan van de arbeidsvoorwaarden. De salarissen van piloten bij Air France en Transavia ontlopen elkaar niet veel, maar er zijn wel grote verschillen in werktijden en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het luchtvaartconcern wil nu verder in gesprek met de bonden om het project ,,samen op te bouwen met de nodige waarborgen''. Verder zal de uitbreiding van Transavia Frankrijk, onder meer met extra toestellen, worden versneld.VerlengingAfgelopen weekend werden de stakingsacties, die aanvankelijk voor de periode van 15 tot en met 22 september waren aangekondigd, met minstens 4 dagen verlengd. De acties zorgen voor een operationeel verlies van het concern van 20 miljoen euro per dag. Air France-KLM zal, als de staking voorbij is, de financiële markten een nieuwe update geven over de operationele doelstelling (ebitda) voor het boekjaar 2014.GesprekkenAir France-KLM wees er op dat er de afgelopen tijd dagelijks met de pilotenvakbonden is gesproken. Tijdens die bijeenkomsten zijn volgens het bedrijf telkens ,,nieuwe constructieve oplossingen voor het conflict'' bij de bonden neergelegd. Voorstellen van de vakbonden zijn er niet geweest, zo sneerde het bedrijf, dat dan ook spreekt van een patstelling. De bonden zelf hebben overigens nog niet gereageerd op de handreiking van Air France-KLM.Het roer omTransavia Europe, met de Nederlander Bram Gräber aan het roer, moest in korte tijd ongeveer zo groot worden als de zustermaatschappijen in Nederland en Frankrijk. In totaal krijgt Transavia zo'n 100 toestellen, min of meer gelijk verdeeld over de drie divisies. Die doelstelling van 100 toestellen voor Transavia in 2017, zoals Air France-KLM eerder gaf, staat nog steeds.