Nieuws Actueel

Transporteurs worstelen met verdelen lading

Twaalf transportbedrijven stonden dinsdag in Zwolle terecht voor het overschrijden van de beladingsnormen. Niet omdat ze te veel hadden vervoerd, maar omdat de lading niet goed was verdeeld over de assen van de vrachtwagens. De rechter hield de straffen laag, al zijn die volgens beroepsorganisatie TLN nog steeds te hoog.

Michael Amsman 16 december 2015

Vrachtwagen thinkstock

Niet eerder kreeg de economische politierechter zoveel transportbedrijven over de vloer als dinsdag. De hoogste boete ging naar een bedrijf dat zesduizend kilo te veel op de trekas (die achter de cabine) had staan. Daardoor raken de wegen beschadigd, legde de officier van justitie uit, en door de noodzakelijke reparaties ontstaan files. Alle reden dus om er streng op toe te zien dat de last goed over de assen is verdeeld, vond de aanklager.

Omdat de eigenaar zei dat hij recentelijk had geïnvesteerd in weegapparatuur op de assen van zijn wagens, wilde het openbaar ministerie hem het vel niet over de oren halen; van de zevenduizend euro mocht de helft wel voorwaardelijk zijn. De rechter was nog milder met een straf van vijfduizend euro, waarvan ook de helft voorwaardelijk.

Europese regelsDe andere transporteurs die kwamen opdagen lieten aantekenen dat het onbegonnen werk is om de druk per as in de gaten te houden. Een ondernemer uit Castricum merkte op dat een transport vanuit Duitsland was geladen volgens de gebruiken daar, maar dat zijn chauffeur in Nederland doodleuk werd beboet. Terwijl in beide landen dezelfde Europese regels gelden.BoeteVolgens vakorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is het probleem van de spreiding van het gewicht over de assen taai. "Het komt zelfs voor dat een vrachtwagen keurig geladen is", zegt een woordvoerder, "maar dat de balans na een aflevering verandert en op de trekas alsnog te veel gewicht komt te staan. Dan krijg je dus een boete voor overgewicht nadat je het gewicht hebt verminderd."

Vervelende bijkomstigheid is dat het ene EU-land strenger is dan het andere, zegt de TLN-functionaris. "Duitsland heeft helemaal geen weeglussen in de snelwegen, in Nederland liggen er nu meer dan honderd. De pakkans is hier vrij groot." Er zijn technieken om de lading goed te spreiden over de assen, maar die zijn duur en kosten ruimte. Het zou TLN daarom een lief ding waard zijn als justitie de regels versoepelt, vindt de woordvoerder. "We hebben geen moeite met hoge boetes voor het overschrijden van het totaalgewicht, want daar heb je economisch voordeel van. Maar die hoge boetes omdat de vracht niet helemaal goed is verdeeld... Voor zo'n boete moet je heel wat ritten maken."