Nieuws Actueel

Treinbouwer Siemens: Fyra kon niet op tijd klaar zijn

Van onze redactie 27 mei 2015

Image 4951472

De Fyra zou gaan rijden op de HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en gaf er door grote mankementen alweer snel de brui aan. Siemens deed mee aan de aanbesteding van de snelle trein, maar de opdracht ging uiteindelijk naar het Italiaanse AnsaldoBreda. De klus ging aan de neus van Siemens voorbij omdat het bedrijf 26 treinen wilde leveren, terwijl de NS er zestien had gevraagd, met een optie van nog eens tien. Maar de opdracht van zestien nieuwe treinen was te klein voor Siemens.De opdracht van NS voor de snelle trein was te ingewikkeld, stelde Van Marrewijk. .,,Het was een moeilijk case." Dat kwam onder andere doordat de NS nogal uiteenlopende eisen stelde op het gebied van onder meer zitplaatsen en brandveiligheid. Ook moesten de treinen voldoen aan Europese normen die op het moment van aanbesteding nog niet volledig bekend waren. ,,De opdracht hinkte op meerdere gedachten", zei Van Marrewijk. ,,Het was geen consistent geheel."TestenHet testen van de ingewikkelde trein zou zo lang duren dat de trein niet in april 2007 klaar zou kunnen zijn. De Fyra die AnsaldoBreda uiteindelijk bouwde ging eind 2012 pas rijden. Van Marrewijk vindt dat de NS veel beter naar de leveranciers had moeten luisteren bij het opstellen van de aanbesteding. ,,Een professionele opdrachtgever zet iets in de markt dat ook maakbaar is."Voor Siemens noemde hij de opdracht een ,,speciaaltje" omdat de gevraagde snelle trein aan zoveel nieuwe eisen moest voldoen dat Siemens niet kon volstaan met een eenvoudig aan te passen versie van een bestaand product. Toch had Siemens de trein kunnen bouwen, maar dan wel tegen aangepaste voorwaarden. In de concept-koopovereenkomst van de NS stonden nogal zware eisen, vond Van Marrewijk. De boetes bij onder andere te late levering waren hoog en ook de aanbetaling door de NS was aan de lage kant.