Nieuws Actueel

Treinen worden nog drukker

Tijdens de spits even rustig aan het werk in de trein, zit er vaak niet in. Reizigers zijn meestal al blij wanneer ze een zitplekje hebben kunnen veroveren. Hoewel het klachten regent over de overvolle treinen bij reizigersorganisaties, zal het de komende tijd alleen maar drukker worden in de trein.

Hanneke van Houwelingen en Ton Voermans 30 november 2015

Druktetreinennl1065

De drukte in de treinen loopt volgens reizigers de spuigaten uit. Een recordaantal klaagt dat ze wel fors moet betalen, maar naar een zitplaats kan fluiten. Reizigersorganisatie Rover noteert deze maand 3600 klachten. En het wordt nog erger, schrijft het AD.

Het probleem van de volle treinen wordt naar verwachting nog erger omdat NS eind dit jaar oude treinen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe zijn. Reizigers klagen steen en been.

Volgens spoorvakbond VVMC leiden de nu al overvolle treinen tot meer agressie naar de conducteur, terwijl die er ook niets aan kan doen. “Mensen worden boos en irriteren zich als ze weer als haringen in een ton op een balkon staan. Wat als er iets gebeurt? De conducteur kan nergens bij komen,” zegt bestuurder Wim Eilert. Hij wil dat er snel een oplossing komt.

De NS erkent dat het heel druk is. “Volgens ons voor de helft het gevolg van storingen. Dan valt er een trein uit en iedereen wil in de volgende trein," zegt voorlichter Edwin van Scherrenburg.De vervoerder studeert op een pakket noodmaatregelen om de ellende in de spits te verlichten. Ook het openstellen van de eerste klas in de spits wordt bekeken. Een op de vijf treinstellen is gereserveerd voor eerste klas-reizigers. De conducteur mag besluiten om deze open te stellen als de tweede klas en de balkons uitpuilen, maar hoeft dat niet. Dat leidt tot ergernis bij reizigers die hutje mutje tegen elkaar staan, terwijl in de eerste klas nog voor tientallen mensen plaats is.CDA-kamerlid Martijn van Helvert vindt het plan 'zeker iets om mee te nemen'. De Limburger ondervindt de drukte persoonlijk. “Als ik niet om 6.10 uur de trein richting Randstad neem, moet ik vanaf Eindhoven staan.”Het najaar is traditioneel de drukste periode vanwege tienduizenden nieuwe studenten. Staatssecretaris Dijksma heeft de vervoerder opgedragen alles uit de kast te halen om te voorkomen dat mensen als sardientjes worden vervoerd.Dikke doeiReizigers zoeken onderwijl zelf oplossingen. Remke Rood (27) uit Tilburg: “Ik ga altijd bad ass eerste klas zitten als het zo druk is. Dikke doei NS. Ik let wel op of er een conducteur aankomt, zodat ik snel kan opstaan, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is meestal toch te druk om door het gangpad te lopen. Die drukte is echt niet fijn. Je staat tegen elkaar aan geplakt. Zeker als het heeft geregend is dat afschuwelijk. Al die mensen met natte haren en natte kleding."

Astrid Verhaar (47) uit Dordrecht: “Soms reis ik expres via een andere treinroute naar mijn werk, zodat ik de drukte 's ochtends vermijd. Kost me wel een half uur langer, maar dan zit je niet zo opgepropt."Anderen zien de trein letterlijk aan hun neus voorbijgaan. Gerrita Beneder (54) uit Rossum: ,,Soms is het zelfs zo druk dat de machinist Oss voorbijrijdt, omdat het te vol is. Je staat dan zo dicht tegen elkaar in het gangpad dat je bijna op iemands schoot zit. Dat vind ik waardeloos. Heb ik daarvoor betaald?"

Iris (22) kan er ook flink van balen. "Bij Amsterdam moet ik vaak staan. Dan kun je je nergens aan vasthouden en op de grond zitten is ook geen optie. Te vies. Soms, als het heel druk is, roept de conducteur om dat we in de eerste klas mogen zitten. Dat vind ik wel netjes."

Reizigersorganisatie Rover ziet twee oplossingen: het toch langer in bedrijf houden van de afgeschreven treinen. Maar volgens NS is dat veel te duur. Een andere optie is het idee van NS-topman Roger van Boxtel om de universiteiten later te laten beginnen zodat tienduizenden studenten uit de spits verdwijnen, tóch uit te voeren. Eerder werd het weggehoond door zowel de politiek als de onderwijswereld.