Nieuws Actueel

Treinstoring? Binnen 45 seconden een nooddienstregeling

Van onze redactie 19 november 2014

Treinen vallen uit en de spoorwegen krijgen de zwartepiet. Het kan anders en beter, stelt Luuk Veelenturf die vrijdag promoveert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

De onderzoeker, die momenteel aan de TU in Eindhoven werkt, ontwikkelde een wiskundig model waarmee gemiddeld binnen 45 seconden een nooddienstregeling uit de computer rolt. "Momenteel werkt de NS met standaard draaiboeken," legt Veelenturf uit. "Mijn computermodel is flexibeler. Waar in de draaiboeken soms een heel traject wordt stilgelegd, kun je misschien toch nog een paar treinen laten rijden."

Mensenwerk Het maken van een nooddienstregeling blijft mensenwerk, beseft Veelenturf. "De treindienstleiding kan andere keuzes maken. Maar met een computermodel kun je de gevolgen van die keuzes weer heel snel doorrekenen."

Het rekenprogramma gaat ver bij het zoeken van een nooddienstregeling. Zo kijkt het of een trein om kan rijden. "Als er tussen Eindhoven en Den Bosch een stremming is, zou je vanuit Eindhoven bijvoorbeeld via Tilburg naar Den Bosch kunnen."

Hogesnelheidsspoor Binnenkort wil Veelenturf samen met een Chinese onderzoeker zijn model loslaten op het Chinese hogesnelheidsspoor. In China blijven treinen nu stilstaan tot een storing voorbij is. Als in Nederland een storing is, pendelen treinen meestal tussen het laatste station dat ze nog wel kunnen bereiken en hun beginpunt.