Nieuws Actueel

Tv-succes Utopia: gewone mensen die gewoon doen

Van onze redactie 30 december 2014

De kijkcijfers zijn tv-wetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam een raadsel. "Het lijkt een beetje Big Brother meets Expeditie Robinson. Ik denk dat Nederland dat anno 2014 wel gezien heeft", zei hij bij de start een jaar geleden. De cijfers bewijzen zijn ongelijk, geeft hij ronduit toe. "Een blunder! Mijn redenering was: wat is er nu nog interessant aan het volgen van 15 doorsnee, willekeurige Nederlanders ergens in een blokhut in het midden van het land? Maar die gaat dus niet op."

Online community Anders is dat in Amerika, waar zender Fox het programma vanwege tegenvallende kijkcijfers na een paar weken al terugbracht van dagelijks naar wekelijks en daarna de stekker eruit trok. "Ik vind het eigenlijk verrassender dat het hier wél wat doet, dan dat het niets doet in Amerika", zegt Reesink. "Het enige dat ik kan bedenken, is dat de generatie die het interessant vindt, de generatie is die 15 jaar geleden Big Brother niet heeft gezien. Die wordt bovendien aangetrokken door de online community om het programma heen."

Die steekt slim in elkaar, concludeert een van zijn studenten, die op Utopia is afgestudeerd. "Waren bij Big Brother de livestreams net nieuw, nu zijn internet en social media een wezenlijk onderdeel van het programma", zegt Reesink. Iedereen kan via Utopiatv.nl een livestream volgen. Wie voor 2,50 euro per maand een Utopiapaspoort aanschaft, kan kiezen uit maar liefst 4 livestreams (en andere extra's). "Op internetfora gaat het vervolgens uitgebreid over wat wel en niet op tv is uitgezonden", weet Reesink uit het afstudeeronderzoek.