Nieuws Actueel

Twee bedrijven waar mvo en crowdfunding samensmelten

Van onze redactie 4 juni 2015

Ben jerrys ijs mvo crowdfunding groot

Crowdfunding is niet alleen een financieringsmethode. Het is ook een strategie om van je bedrijf een maatschappelijk verantwoorde onderneming (MVO) te maken. Dat zeggen Bart Lacroix (1%club) en Alex Watson (Ben & Jerry’s). Maar, hoezo zou een bedrijf geld uitgeven aan andermans crowdfundingcampagnes? DeOndernemer praat erover met het duo. En over millenium-people, eenhoorns, en gratis ijs voor zwangere vrouwen.

Hun organisaties zijn totaal verschillend. De ene is profit. De ander non-profit. De ene een bedrijf. De ander een stichting. Wat ze gemeen hebben is dat ze hun personeel en klanten – ‘fans’ noemen ze die bij Ben & Jerry’s – proberen te binden door crowdfunding te betrekken in hun mvo-strategie. Dat betekent dat ze startups laten profiteren van de (marketing)expertise van grote corporates. “De waarde van grote bedrijven zit in hun expertise, niet in het doneren van geld.”

En waarom dan juist crowdfunding linken aan MVO?

Watson: “Crowdfunding is fantastisch, maar het is ook hard werken. Mensen ploeteren om hun pitch bij het publiek te krijgen. Een platform is geen wondermiddel. De menigte komt niet vanzelf op je idee af. Je moet ze vinden.”

“Dit jaar spenderen we 100.000 euro aan crowdfundingcampagnes. Maar we geven startups niet alleen geld. We doen ook alles eromheen om ze te helpen, om klanten te vinden. We leren ze zo pitchen dat een dagelijkse klant het begrijpt. Ondernemers snappen soms niet waarom mensen niet zo enthousiast zijn over hun product als zij. Sociaal ondernemersschap is soms moeilijk.”

Lacroix: “Niet zo makkelijk als ijs verkopen. [lacht] Een ondernemer is enthousiast over zijn product. Maar de crowd is soms enthousiast over iets anders, bijvoorbeeld over de passie, over de ondernemer zelf, over de crowd. Dat de klant een ander motief kan hebben, is vaak een eyeopener voor de ondernemer.”

Watson: “Een goed voorbeeld van een perfecte pitch is een grappige campagne in Duitsland. Startup Einhorn bracht ‘s werelds eerste fairtrade condoom op de markt. De pitch begint niet met werknemersrechten in een fabriek, maar met de ondernemers verkleed als eenhoorn. (In het Duits staat eenhoorn synoniem voor het mannelijk lid, red.) Later praten ze pas over de fabrieken en het rubber. Niet iedereen hoeft een fancy pak aan te trekken, maar het is de kunst om een onderwerp licht te maken."

Dat startups hulp kunnen gebruiken, geloven we. Maar wat winnen jullie ermee?

Laxroix: “De werknemers van vandaag zijn millenium-people. Ze willen dat de normen en waarden van het bedrijf waarvoor ze werken, overeenkomen met die van henzelf. Toegewijde werknemers werken harder. Je moet een serieus mvo-beleid hebben, om werknemers aan je te binden. Mvo is dus niet alleen om goed te doen. Niks filantropisch. Wat je wil, is de meest getalenteerde mensen vinden en aan je binden. En daarnaast levert het ons digitaal verkeer op. Daar hebben we een intern target voor."

Watson: "Vanaf dag één krijgen zwangere vrouwen bij Ben & Jerry’s gratis ijs op Free Cone Day. Het is onze product-mission om zoveel mogelijk geld te verdienen. Maar we hebben ook een social-mission: om impact te hebben op de samenleving. Mensen kijken naar het bedrijf en denken: dat is een goed bedrijf, dat wordt gerund door mensen: Ben en Jerry's. Het is geen anoniem ding. We zijn naar Occupy Wall Street gegaan om ijs uit te delen en bezetters te trainen. Het sociale zit in het DNA. En het gevolg: de verkoop stijgt.”