Nieuws Actueel

Twentse app Happening gaat viral: in 3 maanden naar 100.000 gebruikers

Van onze redactie 27 maart 2015

Happening FN

Het aantal gebruikers groeit wekelijks met factor 2.5. Komt de nieuwe concurrent van WhatsApp uit Twente? Het zou zo maar kunnen.

„We weten eigenlijk niet wat ons overkomt. We zijn verbaasd en moeten tegelijkertijd schakelen nu, want anders lopen we tegen de grenzen van onze technische mogelijkheden en dus de grenzen van de groei aan”, zegt Frank van Viegen (34), één van de bedenkers van Happening.

InformaticaVan Viegen begon tien jaar geleden met Jelmer Feenstra (34) en Emiel Mols (27), met wie hij aan de UT informatica studeerde, het internetplatform Paiq. Paiq is een datingsite, net als Parship, Pepper en Relatieplanet.

Verbeterde versie van WhatsAppHappening is een nieuwe loot aan de stam. Van Viegen, Feenstra en Mols bouwden samen een verbeterde versie van WhatsApp. Een gratis app primair geschikt om te chatten, maar daarnaast uitgerust met functionaliteiten als een dataprikker, een to-do-lijstje, een tool om in een groep zaken financieel te verrekenen met elkaar en een discussie plug-in, die discussie tussen leden van een groepsapp op thema rangschikt en daarmee overzichtelijk houdt.

Schoot omhoogDe initiatiefnemers verspreidden Happening begin december onder circa 250 vrienden en bekenden in Twente. „Het aantal downloads in de Appstore schoot omhoog na de publicaties in deOndernemer en UT-Nieuws”, zegt Frank van Viegen. „Op een gegeven moment ging Happening viral. We hadden eerst 25 procent groei per week en nu 150 procent. We kunnen goed volgen waar de gebruikers zitten. Het begon in Enschede en heeft zich als een inktvlek over Nederland verspreid. En nu ook in het buitenland. Er is zich bijvoorbeeld een groep gebruikers in Berlijn aan het vormen.”

OpschalenOpschalen is nu het parool voor de mannen achter Happening. En daarin schuilt de uitdaging want als het aantal gebruikers van de app met factor 2.5 per week blijft toenemen, loopt Van Viegen c.s. dezer dagen tegen de grenzen van de groei aan. „Onze server kan ongeveer 100.000 gebruikers aan, dus nu moeten we opschalen. Onze eerste opdracht is, dat we er nu als een idioot voor moeten gaan zorgen dat de software kan werken met meer dan één server.”

Om verdere groei, ook in personeel, te kunnen financieren, is de directie van Happening in gesprek met drie private investeerders. Die moeten samen volgens Van Viegen voor een kapitaalinjectie ‘van enkele tonnen’ zorgen. „En zelf doen we als oprichters ook mee bij die nieuwe financieringsronde.” Concurrent van Facebook

TurboWhatsApp heeft circa een half miljard gebruikers. Het bedrijf, opgericht door voormalig Yahoo-medewerker Jan Koum, werd in 2013 voor 13,8 miljard euro gekocht door Facebook. Van Viegen: „Facebook houdt de concurrentie scherp in de gaten. Ik hoorde dat Facbook 100 mensen in dienst heeft, die niets anders doen dan apps downloaden, die eventueel concurrerend voor hen kunnen zijn. Als ze constateren dat er echt een serieuze concurrent op de markt komt, gaan ze er voor zorgen dat hun app dezelfde functionaliteiten krijgt als de app waarmee een ander succesvol is. Als dat te lastig wordt of te veel geld gaat kosten, kopen ze zo’n app. Zo is het althans met WhatsApp gegaan. Ik weet wel dat je moet gaan rennen als ze bij Facebook jouw app in het vizier krijgen en serieus gaan nemen, want dan zetten ze de turbo er op.”