Nieuws Actueel

Twentse chocolatier Hans Hulshof geniet landelijke bekendheid met creaties

Van onze redactie 21 mei 2015

Hans Hulshof ivo kruger

In 2007 trok een groep huisvrouwen de chocolademaker bijkans van het podium tijdens de Margriet Winterfair in Utrecht. Edwin Evers hing al eens ’s morgens voor dag en dauw aan de telefoon omdat de radiopresentator zijn luisteraars meer wilde laten weten over de ‘Katerbonbon’ van Hulshof. En zelfs bij de Rijksvoorlichtingsdienst staat er een kruisje achter zijn naam, nadat Hans Hulshof geheel onbedoeld en onwetend buiten de protocollen van het koninklijk huis om de ‘Kus van Máxima’ bij onze koningin liet bezorgen tijdens een bezoek aan Enschede.

BekendheidMaar Hans Hulshof heeft weinig tot niets met die bekendheid. En toch smelten zijn bonbons van oost tot west en van noord tot zuid op chocolade verslindende tongen: Made in Haaksbergen. Sinds april vorig jaar. Dat wel. Want toen pas vestigde de Eibergenaar een chocoladeatelier in Lintelo Plaza, het ondernemers- en expositiepand van Tonny en Annelies te Lintelo. Hier wordt het hele assortiment geproduceerd dat zijn weg over de wereld vindt, maar ook bij buurman-supermarkt als ‘noaber-product’ in de winkel ligt.

Paddenstoel-bonbonDe paddenstoel-bonbon is nog steeds een hot item. De paddenstoel was Hulshofs eerste landelijke wapenfeit. Hij kwam ermee in het programma Live & Cooking van Carlo Boszard en Irene Moors en Hart van Nederland stond bij hem op de stoep. ,,Maar de paddenstoel was niet de winnende bonbon van die wedstrijd acht jaar geleden. Wel de lekkerste volgens de jury”, baalt Hulshof nog altijd een beetje van de derde plek. ,,Ik had er geen verhaal bij. En dat had volgens de jury wel gemoeten.”

Publiciteit,,Ik had wel revanchegevoelens en die konden we een jaar later gestalte geven met de Flower Power, de winnende bonbon tijdens De Lekkerste Bonbon van Nederland in Rotterdam. ,,Maar de derde prijs met de paddenstoel een jaar eerder was veel meer een commercieel succes. Het heeft alles te maken met publiciteit. Van verschillende kanten krijg ik de opmerking dat er veel meer uit te halen valt. Maar misschien ben ik daar niet genoeg zakenman voor. Onze ambities reiken niet tot grote hoogte. Geef me een uitdaging en ik ga hem aan. Dat wel. De kunst is om je vakmanschap te vermarkten. Dat is na die presentatie in Utrecht voor de Margriet Winterfair overigens wel beter geworden.”

SterrenkokWant dat was het moment dat Hulshof er door sterrenkok Paul Fagel op werd gewezen wat publiciteit kan opleveren. ,,We waren vlak daarvoor twee keer op televisie geweest en dat hadden kennelijk veel van die vrouwen daar op de fair gezien. Dus die begonnen te gillen toen we daar het podium opkwamen en dat voelde onwennig. Eigenlijk vond ik het helemaal niets om daar als een rockster onthaald te worden. En dat zei ik nadien ook tegen Fagel. Die keek me doordringend aan en zei: Maar Hans, die mensen komen voor jou. Doe daar wat mee. Dat was wel een eyeopener. Je maakt wat moois, je wilt dat delen met mensen en als dat soort gelegenheden zich dan voordoen, moet je die aangrijpen. Dat heb ik daar toen wel van geleerd.”

Chocoladedroom Blijft overeind dat Hulshof niet zo op publiciteit zit te wachten. Hij vertelt liever aan belangstellenden hoe hij bonbons maakt, dat de basis voor zijn producten uit verre, Zuid-Amerikaanse landen komt en dat hij niet meer dan vier ingrediënten gebruikt om de smaak van chocolade overeind te houden. En dat de ultieme uitdaging het maken van een modelvliegtuigje uit chocolade is. ,,Ik ben liefhebber van modelvliegen. Een zwever uit chocolade is mijn droom. Kan eigenlijk niet. En toch denk ik dat het me vroeg of laat gaat lukken.”

Foto: Hans Hulshof (Ivo Kruger)