Nieuws Actueel

Twentse transportbedrijven klagen over slechte wegenonderhoud in Duitsland

Van onze redactie 15 juli 2015

Vrachtwagen Transport vervoer anp

De directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer, Günter Gülker, beklaagde zich er dinsdag over in het Financieel Dagblad.Transportsector lijdt"Als het wegennet in Duitsland op orde zou zijn, zou onze export naar Duitsland veel sneller kunnen groeien", stelt Gülker. "Van de 120.000 viaducten is de helft ouder dan veertig jaar. In Noordrijn-Westfalen, dat voor Nederland ook een transitland is, zijn dertig bruggen die voor vrachtwagens zijn gesloten of waar zij alleen langzaam overheen kunnen. De transportsector lijdt, maar betaalt wel tol en eist daarom dat zij daarvoor een goede infrastructuur krijgt."Kilometers omrijden Joop Savenije, operationeel directeur van Bolk Transport uit Almelo, herkent het probleem, al is het volgens hem niet alleen Noordrijn-Westfalen. "Heel Duitsland is één grote 'Baustelle'. Sinds anderhalf, twee jaar wordt er overal gewerkt aan viaducten die gereviseerd moeten worden. Dan wordt de maximale belasting teruggeschroefd van 150 naar 50 ton en dat betekent voor ons zwaar transport meestal kilometers omrijden."Volgens Savenije gaat het om bruggen die tijdens of kort na de Tweede Wereldoorlog zijn gebouwd en die nu allemaal aan groot onderhoud toe zijn. "Nu het economisch weer beter gaat neemt het transport nóg verder toe. Meer vervoersbewegingen betekent ook dat er meer onderhoud aan de weg nodig is."

Foto: ANP