Nieuws Actueel

Twentse webdienst Fuuzle.com speurt naar nieuws in veertien talen

Van onze redactie 17 juni 2015

Marcodegoeij anninaromita

Wie een zoekwoord intikt op het webportaal van Fuuzle.com wordt doorgelinkt naar websites waarop het gezochte thema voorbij komt. „Op die manier doen we uitgevers niet te kort. We stelen geen nieuws van ze, maar de zoekende websurfer komt via ons terecht bij de bron van het nieuws”, zegt directeur Marco de Goeij (48) van Fuuzle.com. „Daarmee onderscheiden we ons van de meeste anderen. Bovendien zit er een vertaalfunctie op voor veertien talen. We speuren ook op buitenlandse websites.”

ConcurrentDe grootste concurrent waar het om RSS-feeds gaat is Feedly, een voormalige Google-dochter die al vijftien miljoen gebruikers kent. Bij Feedly moet echter worden betaald voor bepaalde functionaliteiten. De inkomsten bij Fuuzle.com moeten komen uit reclame; bedrijven die zogeheten AdWords-campagnes op de webportal willen plaatsen. „We willen beter worden dan Feedly, terwijl onze dienst ook nog eens gratis is”, zegt De Goeij. „Er zit bijvoorbeeld alert-service op, zodat je onmiddellijk een seintje krijgt als er een bericht binnenkomt over een thema waarin je bent geïnteresseerd. Het aantal functionaliteiten wordt de komende tijd nog verder uitgebreid.”

Houten vloerenDe Goeij is niet afkomstig uit de IT-wereld. Voor hij twee jaar geleden zag dat er in de markt van RSS-feeds mogelijkheden liggen, had hij met een compagnon een groothandel in houten vloeren. Onder leiding van Nick Hartjes ontwikkelden de programmeurs het algoritme, dat de 1,2 miljoen nieuwe berichten die er dagelijks bijkomen naspeurt. De Goeij en zijn drie investeerders betaalden leergeld door het programmeerwerk eerst in Oekraïne onder te brengen. Dat bleek uiteindelijk toch lastig.

ToekomstAlleen als Fuuzle.com erin slaagt relevante berichten op te sporen over het onderwerp dat de websurfer heeft aangegeven, heeft de portal toekomst, beseft De Goeij. „Er staat natuurlijk ook veel onzin op internet, op websites die niet serieus te nemen zijn. Het algoritme van Fuuzle.com moet in staat zijn die schifting te maken. Dat gebeurt onder meer aan de hand van het aantal bezoekers van die websites.”

Jeroen Roozendaal, internetmarketeer bij Adwise in Almelo, doet op verzoek van De Twentsche Courant Tubantia een test met Fuuzle.com. en is ‘redelijk enthousiast’. „Ze bieden een soort mix van Feedly, Blendle en Twitter. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.”

Foto: Marco de Goeij (Annina Romita)