Nieuws Actueel

Twitterboeren starten charmeoffensief

Van onze redactie 17 augustus 2015

Image 5161228

Vandaag start de twittercampagne @Boerburgertweet. Boeren uit heel Nederland zetten om beurten gedurende een week via twitter de deuren open van hun bedrijven. Onder hen ook Jan Klaasen. Hij is als derde boer 'aan de beurt' en is te volgen van maandag 31 augustus tot en met zondag 6 september. Dan staat zijn bedrijf met 125 melkkoeien en zijn gezin in de schijnwerpers. ,,Wat voor ons vanzelfsprekend is, is voor veel buitenstaanders nieuw." Wat Klaasen het publiek laat zien weet hij nog niet precies, maar het melken van de koeien, een overleg met een adviseur en de geboorte van een kalfje staan op de nominatie.BegripDoor te delen wat dagelijks op het erf en in de stallen gebeurt, hoopt Klaasen het begrip tussen boeren en burgers te vergroten. Hij weet uit ervaring dat communiceren via twitter kan werken. Enkele maanden geleden raakte Klaasen zo in contact met mensen uit de Eindhovense politiek. Dat resulteerde in een bedrijfsbezoek aan het melkveebedrijf, dat hij samen met zijn broer runt, en het varkensbedrijf van zijn buurman. Onder de aanwezigen bevond zich ook D66-fractievoorzitter Jessica van Eijs.Klaasen: ,,Ik hoop dat via @Boerburgertweet mensen bij ons aankloppen als ze vragen hebben. Als ze willen, mogen ze ons bedrijf ook bezoeken. We hebben niets te verbergen.''InitiatiefHet imago-offensief is een initiatief van Caroline van der Plas. In het dagelijks leven is zij actief als communicatie- en pr-medewerkster bij de Nederlandse Vakbond Varkenshouders, maar @Boerburgertweet staat daar los van. ,,Tijdens een bezoek aan het Ierse Limerick ontdekte ik dat de plaatselijke VVV inwoners vroeg om gedurende een week te laten zien wat zij zoal doen in de stad. Wat voor hen geldt, moet ook voor boeren werken, dacht ik toen."Over animo hoeft Van der Plas niet te klagen. Boeren uit alle windstreken melden zich. Van pluimveehouder tot bollenkweker en van fruitteler tot akkerbouwer. Het project kan al ruim een jaar vooruit, maar Van der Plas hoopt dat het uiteindelijk een blijvertje is. ,,Als we de transparantie van de sector verbeteren door simpelweg te laten zien wat we doen, is dat een grote stap voorwaarts in de beeldvorming van het publiek."