Nieuws Actueel

Uitstellen maakt succesvol

Jeroen Jansen 17 februari 2014

Uitstellen is zo slecht nog niet. Ook niet als je zoveel mogelijk gedaan wil krijgen in zo min mogelijk tijd. Het is juist de kunst vertraging te managen. Dat schrijft Fast Company.

In de klassieke oudheid ging het niet anders. Wijze leiders uit die tijd zaten dagen achtereen op hun gat te denken, en deden niks noemenswaardigs tot het echt noodzakelijk werd. Dus waarom zouden we dat nu anders doen? Zes redenen om lekker uit te stellen:

Structureel uitstel leidt tot hogere productieAls je een naderende klus uitstelt, besteed je je tijd aan iets anders. Je maakt schoon, je beantwoord e-mails of je doet een andere klus. Uiteindelijk moet je de uitgestelde klus alsnog doen. Had je die direct opgepakt, dan was je daarna tevreden achterover gaan leunen en had je al die andere taakjes laten liggen.

Uitstel leidt tot betere beslissingenDie-hard uitstellers doen er eeuwen over om een knoop door te hakken, wachten vaak tot het allerlaatste moment. Dat zorgt ervoor dat uitstellers meer informatie kunnen verzamelen, om tot een beter afgewogen besluit te komen.

Uitstellen maakt creatiefOmdat je korter de tijd hebt om uiteindelijk je werk te doen, moet je creatiever te werk gaan. De beste uitvindingen zijn gedaan door wetenschappers die eigenlijk van plan waren hun tijd ergens anders aan te besteden.

Uitstel dwingt je tot oprechtere excusesOmdat je bewust de boel dreineert, heb je ook meer de tijd je emoties te verwerken en op je in te laten werken wat de consequenties zijn van je uitstelgedrag. Mocht het nodig zijn, zul je je oprechter verexcuseren dan wanneer je niet de tijd had genomen je acties te overzien.

Uitstellen laat je zien wat er toe doetWanneer je iets uitstelt, is een taak blijkbaar van minder groot belang voor je. Bedenk je waarom je die taak zo voor je uit loopt te schuiven. Moet je het wel echt uitvoeren?

Uitstelgedrag filtert onnodige takenEr wordt veel werk verzet wat niet direct bijdraagt aan het succes van je bedrijf. Als dat soort klusjes uitgesteld kunnen worden, kunnen ze vanzelf geschrapt worden van de takenlijst als er zich belangrijkere taken voordoen. De grote MAAR: mochten er collega's op jou rekenen, voer je taken dan wel uit. Scheelt een hoop frustratie op de werkvloer.