Nieuws Actueel

Uitvaartzoeken.nl: Uitvaartoffertes op presenteerblaadje

Martijn Vervest 22 april 2015

Kist bloemen groot2

Uitvaartzoeken.nl wil nabestaanden helpen met het overzichtelijk laten verlopen van de uitvaart door alles op een presenteerblaadje aan te reiken. "We zorgen dat er binnen een paar uur drie uitvaartoffertes bij de klant liggen", vertelt medeoprichter Wouter Koch tegen DeOndernemer.nl. Op de site kunnen nabestaanden hun eisen en wensen achterlaten, waarna uitvaartzoeken.nl op zoek gaat naar een geschikte uitvaartondernemer. "We leven in een digitaal tijdperk, maar de markt is daar nog niet in mee gegaan, daar willen wij verandering in brengen." Hoe kwam je op het idee?"Ik kwam op het idee toen mijn oma van 95 overleed. Dat verliep allemaal heel rustig, ik kende al twee goede uitvaartondernemers die het allemaal netjes hebben geregeld. In diezelfde tijd overleed ook een oma van een goede vriend van mij. Die moest alles opzoeken op internet, dat was best lastig. Een groot verschil. Toen we het er over hadden in de kroeg ontstond het idee om dit proces makkelijker te maken voor nabestaanden. De uitvaartbranche loopt echt heel erg achter. We leven in een digitaal tijdperk, maar de markt is daar nog niet in mee gegaan. Het is een gesloten bolwerk en er zijn veel bedrijven die veel te duur zijn en geen goede kwaliteit leveren."Hoe selecteren jullie ondernemers?"Bedrijven moeten zich bij ons aanmelden. Dan gaan wij kijken of ze aan onze criteria voldoen. We gaan langs en kijken naar keurmerken. Het probleem van die keurmerken is dat dit niet altijd iets zegt over zo'n bedrijf, die worden uitgegeven door grote spelers in de branche en zegt dus niets over de kwaliteit. We willen ook niet een database van honderden bedrijven, maar een slectie van goede en betrouwbare ondernemers. Het belangrijkste is voor ons de mening van de klant, daarom werken we met recensies. We vragen klanten een paar dagen na de uitvaart om een recensie achter te laten."Daar zitten nabestaanden op te wachten…"Sommige zullen dat niet willen, dat respecteren we ook. Maar als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, na de uitvaart van mijn oma, dan had ik best een positieve recensie willen schrijven over de ondernemer. Het ligt eraan hoe heftig de situatie is."Wat is jullie verdienmodel?"We willen geen geld vragen aan nabestaanden. Daarom werken we met een basisfee voor de ondernemers. Een standaardbedrag dat pas betaald hoeft te worden als ze door de klant uitgekozen worden. We werken niet met abonnementen of vaste lidmaatschapsprijzen. Een soort no-cure-no-pay model dus." Waar staan jullie over een jaar?"We hopen de uitvaartmarkt transparanter te maken. Het monopoly van bepaalde partijen zoals uitvaart.nl doorbreken en meer kwaliteit bieden aan nabestaanden die in een moeilijke periode op zoek zijn naar een goede uitvaartondernemer. Nu gebeurt het nog maar al te vaak dat ze veel te veel betalen, dat vind ik niet kunnen."