Nieuws Actueel

Uitzendbureau bezwijkt onder regeltjes

Bram de Vrind 23 mei 2014

Uitzendbedrijven zijn relatief veel geld kwijt aan de regels waaraan ze moeten voldoen. Dat stelt de brancheorganisatie voor uitzendbedrijven ABU in een vrijdag gepresenteerd rapport.Uit onderzoek in opdracht van ABU blijkt dat de totale regeldruk voor de uitzendsector in 2012 uitkwam op 195 miljoen euro. Per onderneming in de uitzendbranche bedroegen de kosten gemiddeld 52.029 euro, waarvan bijna 80 procent is toe te schrijven aan administratieve lasten. Daarmee waren die lasten vier keer hoger dan het gemiddelde voor de hele zakelijke dienstensector in Nederland.

Hoge kostenDe ABU dringt erop aan een 'flextoets' in te voeren, zodat bij nieuwe regels goed wordt bekeken wat de uitwerking is op flexibele arbeidsrelaties. Onevenredig hoge kosten kunnen zo mogelijk worden voorkomen. Daarnaast zou de uitzendbranche specifiek moeten worden opgenomen in de plannen van de regering om de lastendruk voor bedrijven te verlagen. Dat is nu niet het geval.

LoonheffingskortingDe brancheorganisatie zou onder meer graag zien dat de loonbelastingverklaring wordt afgeschaft. Uitzenders mogen er dan automatisch van uitgaan dat zij de loonheffingskorting voor een uitzendkracht moeten toepassen, terwijl die zelf bij de werkgever moet aangeven wanneer daarvan moet worden afgeweken. De administratieve kosten voor de uitzenders dalen daardoor, terwijl ook het risico op een naheffing of een boete wordt weggenomen.

Regels en kostenUitzendbedrijven maken vooral hoge kosten voor de regels die zijn gekoppeld aan het plaatsen van een uitzendkracht, gevolgd door de kosten van het begeleiden van die persoon. Het gaat dan onder meer om de wekelijkse loonbetalingen en het opstellen van arbeidsovereenkomsten.