Nieuws Actueel

Ultimate airport Dubai II: Slangen, heroïne en motorpech

Van onze redactie 29 november 2014

Dubai International is een van de snelst groeiende luchthavens ter wereld én misschien wel de meest ambitieuze. Op dit moment verstouwt het internationale knooppunt al 180.000 passagiers per dag (dik 65 miljoen per jaar). In 2020 moeten er jaarlijks 95 miljoen passagiers soepel door de aankomst- en vertrekhallen worden geleid. Althans, dat was het plan. Zoals het er nu naar uitziet wordt die mijlpaal al in 2018 bereikt.

De bouw van terminal 3, met een vloeroppervlakte van 160 voetbalvelden de grootste luchthaventerminal ter wereld, was de rode draad in het 1e seizoen van Ultimate airport Dubai. "Ik vroeg me wel af of we daar nog overheen konden", zegt Ed Sayer, bij National Geographic Channel verantwoordelijk voor de serie. "Maar gelukkig had de opknapbeurt van de landingsbanen die daarna in de planning stond, alles in zich voor nog meer spannende televisie."

Stressbestendigheid De megaklus moet in 6 weken moet worden geklaard: klokje rond met een leger van 5.000 werkmannen, terwijl de luchthaven gewoon open blijft. John Taylor, chef van de buitenwerkzaamheden, geeft in een busje een rondleiding over het luchthaventerrein. Zijn stressbestendigheid werd bij de opnames van de realityserie aardig op de proef gesteld. "Ik had nu niet alleen een aannemer met zijn ploeg, maar ook een filmploeg die ik veilig van de ene naar de andere kant van de taxibanen moest zien te krijgen. Ik geef het je te doen als er elke 1,5 minuut een vliegtuig landt of opstijgt."

Het busje rijdt langs de privéterminal van de sjeik van Dubai en zijn familie. "Ik mag voor de verbouwing overal aankomen, behalve aan dit gebouw", lacht Taylor, terwijl hij even wacht tot een enorme A380 van de nationale luchtvaartmaatschappij Emirates voorbij is getaxied.Alle facetten van de luchthaven Ultimate airport Dubai laat alle facetten van de luchthaven met 90.000 werknemers zien. Van de lopende band waar de vliegtuigmaaltijden worden geassembleerd tot het controlecentrum van Emirates, waar op een enorme wereldkaart vol bewegende stipjes alle vliegtuigen live worden gevolgd. "Bij de start van het eerste seizoen waren ze nog wel bang om als een stel idioten te worden neergezet", lacht Sayer. "Maar voor de 2e serie gingen de deuren wijd open, We mochten overal meekijken, tot in de hypergevoelige verkeerstoren."

Toch ga je onvermijdelijk dingen missen, ook al loop je met 4 tot 5 cameraploegen rond, erkent hij. "Dat is altijd een grote frustratie bij dit soort televisie. Gelukkig hebben ze bij de douane een aardig helder beeld van welke vluchten de grootste problemen opleveren. Als het vliegtuig uit Tadzjikistan aankomt, kunnen we de camera's alvast in de beste positie parkeren."

Mix Elke aflevering moet precies de juiste mix van verhalen bevatten om alle kijkers tevreden te houden. "Natuurlijk filmen we bij de douane, met name mannelijke kijkers zijn dol op drugssmokkelaars die in de kraag worden gegrepen. Maar we besteden ook aandacht aan het dagelijks leven op de luchthaven. Passagiers die hun vlucht dreigen te missen, dat zijn weer typisch verhalen waar vrouwelijke kijkers van smullen."

Vreemde verzoeken Een van de sterren in die afdeling is Mel Sabharwal, al 10 jaar manager airport services. Op torenhoge stiletto's zoeft ze door de terminals om op doortastende wijze problemen met passagiers op te lossen. Dankzij het succes van de serie die in 170 landen en in 45 talen wordt uitgezonden, wordt ze inmiddels regelmatig herkend. "Al hangt het er wel vanaf hoe ik mijn haar heb. Als ik werk, zit het meestal strak naar achteren, met los haar herkent bijna niemand me." Ze krijgt de meest vreemde verzoeken. "'Oh, jij bent het', roept een passagier dan naar me. 'Je kunt ons vast helpen met een gróót probleem. Wat is de wisselkoers voor ponden?'"

Lees het complete interview in de Wegener-dagbladen.

Ultimate airport Dubai II. Vanaf zaterdag 4 december bij NGC, 22.00 uur.