Aangeboden door UNICEF Nederland
Branded Content Actueel
UNICEF Business Connect Café informeert en inspireert
Tijdens het UNICEF Business Connect Café op 21 november komen veel maatschappelijk betrokken ondernemers samen. Een goed voorbeeld van hoe een aanvankelijk logisch idee kan resulteren in een serieuze samenwerking met UNICEF, is die van Pancakes Amsterdam.

Nicolette Bosschieter, oprichter en eigenaar van Pancakes Amsterdam. (Foto: Guus Schoonewille)
Het UNICEF Business Connect Café vindt op donderdag 21 november vanaf 16.30 uur plaats bij Unicef Nederland in Den Haag. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus geef jezelf snel - eventueel met introducée - hier op.
Pancakes Amsterdam heeft een van haar vestigingen precies tussen het Anne Frank Huis en de Westerkerk in. ,,De bezoekers van het Anne Frank Huis kunnen niet naar het toilet zolang ze buiten staan. Bij de Westerkerk is dat wel mogelijk, maar die vraagt een vergoeding. Ik wilde eigenlijk geen geld vragen voor een toiletbezoek, maar op een gegeven moment moesten ook wij wel. Er waren soms meer wachtenden in de rij dan gasten in ons restaurant,’’ zegt oprichter-eigenaar Nicolette Bosschieter.
,,Ik zocht een oplossing, een goed doel waarvoor de vele toiletgasten dus toch moesten gaan betalen. Al zoekende kwam ik bij UNICEF uit dat een campagne voerde voor het recht op schoon sanitair voor kinderen in derdewereldlanden. Het was een match. Bovendien is UNICEF wereldwijd bekend. Wel zo handig met al onze internationale gasten.’’
''UNICEF is wereldwijd bekend. Wel zo handig met al onze internationale gasten''
Deel je menu
Het is voor bedrijven mogelijk om jaarlijks vanaf 2.500 euro samen te werken met UNICEF. Pancakes Amsterdam overweegt haar bijdrage op jaarlijks 5.000 euro vast te stellen. ,,We krijgen er dan nog meer mogelijkheden voor terug, zo vinden wij het zelf kiezen van de donatiebestemming heel interessant,’’ vertelt Bosschieter. En de twee partners kijken ook naar andere vormen van intensievere samenwerking. Naast een beoogd hoger bedrag, loopt momenteel de campagne ‘Deel je menu’ waar het pannenkoekenbedrijf op in wil haken. ,,Er is in het westen een tendens gaande dat we onze maaltijden graag delen op social media, terwijl 149 miljoen kinderen niets te delen hebben, omdat ze chronisch ondervoed zijn,’’ vertelt Joliene Heimgartner, verantwoordelijk voor partnerships bij UNICEF Nederland.
,,Deze actie sluit zo goed aan bij ons gedachtegoed,’’ zegt Bosschieter. ,,Ik vind het delen van eten op bijvoorbeeld Instagram vreselijk. Voedsel moet gewoon lekker en goed zijn, niet alleen mooi overkomen op de foto. We zijn nu samen met UNICEF een campagne aan het bedenken dat we juist niet van die perfecte foto’s delen van onze pannenkoeken. Denk aan een lading stroop, half opgegeten of zelfs een leeg bord. Met deze tegenreactie hopen we samen hierin een ommekeer teweeg te brengen.’’
''De totstandkoming van de samenwerking is een mooi voorbeeld van een onderneming die iets terug wil doen voor de maatschappij''
Jörgen Raymann
,,De totstandkoming van de samenwerking met Pancakes Amsterdam is een mooi voorbeeld van een onderneming die iets terug wil doen voor de maatschappij,’’ vertelt Heimgartner. ,,Omdat we zoveel te vertellen hebben, organiseren we speciaal voor maatschappelijk betrokken ondernemers het eerste UNICEF Business Connect Café. Ze ontdekken alle voordelen van het verbinden van hun organisatie met UNICEF. En onze host van de avond, Jörgen Rayman, heeft zich voorgenomen alle aanwezigen te inspireren. Hij reisde als ambassadeur met ons mee naar Jordanië. Raymann vertelt ons, op zijn eigen kenmerkende wijze, over zijn inspirerende ontmoetingen aldaar met bevlogen jonge ondernemers gesteund door UNICEF. Onze partners hier, de zogeheten UNICEF Business Buddies, maken ondernemerschap dáár mogelijk.’’
Impact
,,We maken graag inzichtelijk waarom UNICEF voor ondernemers dé partij is om mee samen te werken als je iets wezenlijks goeds wilt terugdoen voor de maatschappij. Een bedrijf maakt samen met ons daadwerkelijk impact op gebied van kinderrechten. We beschikken internationaal over de juiste middelen hiervoor. De schaalbare aanpak is voor bedrijven vaak van doorslaggevend belang om voor ons te kiezen.’’
''Aan het einde van de avond weten alle aanwezige ondernemers hoe toekomstbestendig hun organisatie werkelijk is''
Reflectie
Ondernemers kunnen bovendien een moment van reflectie verwachten. Heimgartner: ,,Kim Jansen is trainer en verbindt generaties op de werkvloer. Zij praat ons bij over future proof ondernemen en stelt vragen als: hoe toekomstbestendig ben ik als werkgever? Hoe kan ik jonge medewerkers blijven boeien? Hoe benut ik zo goed mogelijk jong en oud samen? Wat is de toegevoegde waarde van jonge medewerkers? Aan het einde van de avond weten alle aanwezige ondernemers hoe toekomstbestendig hun organisatie werkelijk is.’’
Gelijkgestemden
,,Ik heb er zin in,’’ zegt Bosschieter. ,,Je komt weer met gelijkgestemden in aanraking, mensen die sociaal willen ondernemen. De afsluitende netwerkborrel is hier ideaal voor. Je leert van elkaar, hoe pakt de ander het aan, wat kan ik anders doen of overnemen van een ander. Iedereen zit altijd in zijn eigen bubbel, maar de verhalen van de reizen van UNICEF-ambassadeurs zet je wel weer met beide benen op de grond. Er zijn echt grotere problemen dan de CV die stuk gaat, een leverancier die niet op tijd komt of een gast die ontevreden is. Ik kom altijd verrijkt met inzichten en ideeën thuis na een UNICEF-bijeenkomst.’’
Het UNICEF Business Connect Café vindt op donderdag 21 november vanaf 16.30 uur plaats bij Unicef Nederland in Den Haag. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus geef jezelf snel - eventueel met introducée - hier op.