Nieuws Actueel

Uniek label tegen copycats

Martijn Vervest 17 juni 2015

Kledingkast vrouw groot

De Belgische labeldrukkerij Reynders heeft samen met verpakkingsfabrikant ScanTrust uit het Zwitserse Lausanne een labelprinttechnologie ontwikkeld die de authenticiteit van een product bevestigd. De oplossing daarvoor is een label met een unieke code die niet gekopieerd kan worden en die je met een mobiele app kunt verifiëren. Wat is nu de échte beveiligingswaarde van een hologram? Van een afgedrukte code? Van een chic label of een ingewikkelde sticker? Nul komma nul, als je de beveiliging kunt kopiëren of eenvoudigweg zelfs verwijderen en ze vervolgens opnieuw kunt gebruiken bij namaakproducten.QR-codeMaar dat is buiten de Belgische labeldrukkerij Reynders en de Zwitserse leverancier van beveiligingsgraphics ScanTrust gerekend. In een strategisch partnership combineren ze hun technologieën en knowhow op het vlak van QR-beveiligingscodes, labelprinting en gegevensbeheer. Het doel is om de consument te helpen originele producten te herkennen en om de authenticiteit van merken te beschermen.Unieke identificatiecodesDe QR-beveiligingscodes passen op elk label en bevatten een unieke identificatiecode met pixels die niet gekopieerd kan worden. Deze unieke identificatiecode beïnvloedt de werking van de QR-code niet: zodra je de code hebt gescand met een smartphone, ga je naar de bijbehorende pagina met extra informatie.ProductenMet deze eenvoudige QR-beveiligingscode kunnen consumenten en merken zich voortaan beschermen tegen namaak en fraude. Reynders integreert deze codes namelijk in de bestaande labels van eender welk product, waardoor deze oplossing zowel uiterst haalbaar als goedkoop is. In een wereld waarin merken moeten bewijzen dat ze al het mogelijke doen om namaak tegen te gaan, is dit een welgekomen stap voorwaarts.Nieuwe marketingmogelijkheden"Onze oplossing doet meer dan je product of merk beschermen", zegt Marc Reynders, CEO van Reynders. "Denk maar eens aan de geregistreerde gebruikers die via een scan eenvoudig extra informatie over een product kunnen raadplegen. De gegevens die je zo als merk verzamelt, bevatten zeer waardevolle informatie over het koopgedrag van je klanten. Je kunt hen vervolgens meer relevante informatie geven op basis van hun profiel en geschiedenis."