Nieuws Actueel

Unieke foto's: Zo zag businessclass vliegen er anno 1936 uit

Bram de Vrind 24 november 2014

Voordat het tijdperk van de jumbojet aanbrak, was de zeppelin de koning van het luchtruim. De kolossale luchtschepen wisten in de jaren '30 in slechts 43 uur de Atlantische Oceaan over te steken - baanbrekend voor die tijd. Maar misschien wel het meest bijzonder was het bad van luxe voor de passagiers. Deze bijzondere kleurenfoto's illustreren treffend hoe businessclass vliegen er in vervlogen tijden uitzag.

Het Duitse schip Hindenburg dat in 1936 in dienst werd genomen, was uitgerust met een lounge, bar en restaurant, waarin de passagiers onder het genot van een goed glas wijn van het uitzicht onder zich konden genieten. Veiligheidsgordels zoals in passagiersvliegtuigen waren niet nodig; de Hindenburg zou zo stabiel zijn geweest dat je in de cabine tijdens het opstijgen een pen rechtop kon zetten zonder dat deze zou omvallen.

PianoHet gigantische schip, ook bekend als de LZ129, was bijna vier keer zo groot als een Boeing 747. Faciliteiten zoals het restaurant en de lounge zaten in de romp van het luchtschip en de cabine voor de crew hing eronder. De stoelen in het restaurant waren gemaakt van alaminium om gewicht te besparen. Om die reden werd ook de piano in de lounge verwijderd. Passagiers konden beschikken over hun eigen cabine, uitgerust met stapelbedden.

400 dollarDe Hindenburg vloog in 1936 voornamelijk tussen Duitsland en Brazilië en Amerika. Een enkeltje naar de Verenigde Staten kostte 400 dollar. Er konden 72 passagiers aan boord. Op 7 mei 1937 vatte de Hindenburg in Lakehurst (Verenigde Staten) vlam tijdens het landen, waarop hij volledig afbrandde. De ramp waarbij 36 mensen omkwamen, luidde het einde in van het zeppelin-tijdperk.