Nieuws Actueel

Unox niet blij met vleeskeuring Nieuwjaarsduik

Bram de Vrind 3 januari 2014

De jaarlijkse vleeskeuring tijdens de Nieuwjaarsduik mag Unox dan een publiciteitsboost bezorgen, blij is de worstenfabrikant niet met de Unox babe. "Wij zien de Nieuwjaarsduik als familie-evenement. Het moet geen keuring van mooie dames worden", zegt marketingmanager Esther Okker van Unox tegen DeOndernemer.nl.

Lees ook:

Fleur is Unox babe 2014Unox babe 2014 bekend!Unox babe wacht warm badBente Unox babe 2013 In beeld: Wie wordt de nieuwe Unox babe?

De Nieuwjaarsduik is uitgegroeid tot het grootste evenement van Unox. Ok van Batenburg en zijn vrienden gingen op 1 januari 1960 in Zandvoort voor het eerst te water en smulden uit een teil erwtensoep die moeder had gemaakt. Unox besloot de Nieuwjaarsduik in 1998 te adopteren.

Volgens Okker was dat niet uit pure commerciële overwegingen: "De Nieuwjaarduik was toen nog heel klein, met slechts 1500 deelnemers in 1997. Wij vonden het een leuke Hollandse traditie die we in ere wilden houden. En wij maken natuurlijk de enige echte erwtensoep. Dat sluit goed op elkaar aan."

Maar toegegeven: "Het plaatje van duizenden mensen die met een oranje Unox-muts op het water afrennen, heb je wel in je hoofd." De Nieuwjaarduik trok dit jaar een recordaantal van 46.000 mensen over het hele land. Er werd 12.000 liter erwtensoep uitgedeeld.

En dan is er ook nog dat andere fenomeen dat Unox volop publiciteit bezorgt: de Unox babe die De Telegraaf jaarlijks op de voorpagina zet. Is dat een een-tweetje met de krant?"De Unox babe is niet ons initiatief. Het past niet bij ons. Wij zien de Nieuwjaarsduik als familie-evenement. Het moet geen keuring van mooie dames worden."

Elk jaar een foto van een meisje met Unox muts in de grootste krant van Nederland. Daar kun je toch niet op tegen zijn? "We zijn al blij dat De Telegraaf dit jaar twee dames op de voorpagina heeft geplaatst en ze niet Unox babes heeft genoemd. Het past niet bij de sfeer die we willen neerzetten rond de Nieuwjaarsduik."

De entreeprijs voor de duik in Scheveningen is drie euro. Brengt dat nog wat geld in het laatje? "Nee, het entreegeld is er vooral om de kosten te dekken. Er staat een DJ, iedereen krijgt een warm kopje erwtensoep, een muts en een 'terugblik'. Dat is een speciaal soepblik als herinnering voor de deelnemers. Ook schenken we een deel van de entreeprijs aan een goed doel. Dit jaar hebben we 10.000 euro opgehaald voor de Reddingsbrigrade."

Hoe scoort de Nieuwjaarduik qua opbrengsten ten opzichte van reguliere mediacampagnes? "Dat is lastig te meten. We zitten nu midden in het winterseizoen en hebben allerlei acties lopen. Als we de duik midden in de zomer zouden organiseren, dan zou je misschien wel harde cijfers kunnen geven. Nee, cijfers over het verschil tussen verkopen in de zomer en winter geven we niet."

>> Klik op de afbeelding voor een overzicht van alle Unox babes