Nieuws Actueel

V&D krijgt niets meer geleverd

David Bremmer 29 december 2015

Vendleveranciers1065

Leveranciers van V&D zijn gestopt met het bevoorraden van het warenhuis. In het distributie-centrum te Nieuwegein arriveert geen enkele vrachtwagen meer. Uitzender Tempo-team heeft zijn personeel weggehaald, schrijft het AD.

Dat vertellen medewerkers aan het AD. Tempo-team wil het bericht niet bevestigen. Het warenhuis ontkent niet dat veel leveranciers gestopt zijn, maar stelt dat de magazijnen in Nieuwegein dermate goed gevuld zijn dat V&D nog probleemloos 'weken vooruit' kan. Ook La Place krijgt zijn dagverse ingrediënten dagelijks geleverd, volgens woordvoerder Edwin van Wijk. ,,Echt, het is business as usual voor V&D en La Place," zegt Van Wijk. ,,Zondag, derde kerstdag, was één van de drukste dagen van het jaar en liep het beter dan vorig jaar."

Niet alleen medewerkers op het distributiecentrum, ook fabrikanten zélf geven aan dat niet meer geleverd wordt: ,,Zolang er geen duidelijkheid is over het voortbestaan van V&D sturen wij geen horloges meer," vertelt commercieel directeur Paul Daniels van Seiko Nederland. Het bekende Japanse horlogemerk heeft 'een substantiële vordering' uitstaan op V&D. Daniels adviseert klanten verder voor eventuele reparaties naar een juwelier te gaan in plaats van naar V&D. ,,Zeker bij een defect dat buiten de garantie valt."

Ook horlogefabrikant S. Weisz Uurwerken, bekend van merken als Danish Design, Simon Jensen en Junghans, zegt geen nieuwe horloges meer te sturen.

Het Centraal Boekhuis - tegenwoordig bekend onder de naam CB - heeft de bevoorrading gestaakt, vertelt Mark Fransen, logistiek directeur van modetak CB Fashion. Eind januari, toen V&D voor het eerst in acute nood zat, deed CB dat ook al. De druiven zijn extra zuur nu CB eind juli een nieuw contract met V&D heeft afgesloten. Per februari 2016 zou CB Fashion alle modeverkopen van de V&D-webshop gaan afhandelen en verzenden. ,,We hebben geen bericht ontvangen dat dat niet doorgaat, maar we maken ons natuurlijk wél zorgen."

Oplossing

Woordvoerder Van Wijk stelt dat er met de belangrijkste leveranciers wordt gesproken over een passende oplossing. Dat moet ook, omdat het warenhuis rekeningen die dateren van voor het verleende uitstel van betaling niet hoeft te voldoen. Voor leveranciers is dat echter reden om de bevoorrading dan maar helemaal te staken.