Nieuws Actueel

V&D-topman: We hebben nu een goed verhaal

Rik Nizet 8 mei 2015

Vd warenhuis middelgroot

Na de huurverlagingen en salariskorting waarover V&D nog met verhuurders en vakbonden in gesprek is, stopt de keten voorlopig met snijden in de kosten. V&D-topman John van der Ent rekent erop dat een verdere ingreep niet nodig is, als zich geen nieuwe onverwachte situaties voordoen op de retailmarkt.

Hij zei dat vrijdag bij de presentatie van de toekomstplannen van het warenhuis. V&D moet van eigenaar Sun Capital binnen twee jaar weer winstgevend zijn. Dit jaar wordt naar verwachting nog verlies geleden. Voor 2016 mikt de keten op een break-even resultaat.

Juridische strijdV&D is nog met de vakbonden in een juridische strijd verwikkelt over het korten op de salarissen. Maar Van der Ent heeft er alle vertrouwen in dat de partijen er nog uit zullen komen. Hij hoopt dat zelfs al te doen voor beide partijen elkaar eind deze maand opnieuw in de rechtszaal ontmoeten. Ook van dwarsliggende verhuurders die nu niet akkoord willen gaan met huurverlagingen, verwacht hij uiteindelijk geen problemen.

"We hebben nu een goed verhaal'', zegt de topman. Dat biedt volgens hem een goede basis in onderhandelingen. De insteek van Van der Ent is om zoveel mogelijk medewerkers in dienst te houden, benadrukte hij nogmaals. Met de plannen die er nu liggen moet het mogelijk zijn om alle huidige winkels open te houden.

De keten wil zich komende tijd meer gaan focussen op vrouwelijke klanten. Ook wordt het assortiment op de schop gegooid. Voortaan geen eenheidsworst meer, maar in elke V&D komen producten in de rekken waarvan de onderneming denkt dat die goed bij die locatie passen. In de Amsterdamse Kalverstraat zijn dat bijvoorbeeld souvenirs voor buitenlandse toeristen, in Groningen een fanshop van FC Groningen en in grote steden waar veel allochtonen komen producten voor het Suikerfeest. De keten wil daarbij de nadruk gaan leggen op artikelen waarvoor klanten speciaal naar V&D komen.

A-merken"Het kan dat klanten die bepaalde A-merken willen of juist op zoek zijn naar 'zo goedkoop mogelijk' beter bij andere winkels terecht kunnen'', zegt Van der Ent. Hij wil V&D een eigen identiteit geven. ,,De kracht van een warenhuis is juist de samenstelling van het assortiment. Kijk naar John Lewis in het Verenigd Koninkrijk. Je loopt erin en voor je het weet ben je twee uur verder.''