Podcast Actueel

Vakanties.nl wil grootste reisbureau worden met eigen vakanties

Online reisbureau Vakanties.nl gaat vanaf december eigen vakanties aanbieden. Die primeur deelde Judith Eyck, mede-oprichter van Vakanties.nl, in de wekelijkse podcast van De Ondernemer. Het komende jaar wil ze ten minste 50.000 klanten bedienen en binnen vijf jaar het grootste reisbureau van het land zijn.

Van onze redactie 22 oktober 2019

Judith eyck vakantiesnl

Judith Eyck, mede-oprichter van Vakanties.nl, te gast bij De Ondernemer in de studio van New Business Radio.

In het tweede levensjaar van Vakanties.nl verwacht mede-oprichter Judith Eyck een omzet van 10 miljoen euro te behalen. Dat doet Vakanties.nl door vakanties te verkopen met behulp van tussenpersonen. Per 1 december biedt de organisatie eigen vakanties aan naar de populaire zomerbestemmingen Spanje, Turkije en Griekenland, en in de herfstvakantie naar Egypte, Marokko en Tunesië.

Personalisatie

Eyck noemt haar bedrijf het Netflix van de vakanties. Het streamingplatform met films en series is volgens haar koning in de persoonlijke aanbevelingen. Het aanbieden van persoonlijk advies op basis van data is -naast schaalbaarheid en eigen producten- één van de drie pijlers van Vakanties.nl.

Concurrentie

In de studio zegt Eyck tegen presentator Robert van den Ham dat ze nog volop mogelijkheden en ruimte ziet in de competitieve reisbranche. Daarmee gaat ze de concurrentie aan met grote tech-bedrijven. “Ik geloof in persoonlijk contact en persoonlijke aanbevelingen in combinatie met data. Google, Booking en Expedia hebben wel veel data, maar ik geloof dat ze één ding niet bieden: een persoonlijke ervaring. Daar heeft de consument wel behoefte aan.”

Personeel

Ook op het gebied van het werven van personeel vist Vakanties.nl in dezelfde vijver als de tech-reuzen. Hoewel de grote corporates meer data en meer salaris kunnen bieden, geeft Eyck naar eigen zeggen veel ruimte om te experimenteren op Silicon Valley-niveau.

Dankzij investeringen van co-founder Joost Romeijn, is Vakanties.nl in 2017 van start gegaan met senior medewerkers die goed zelfstandig kunnen werken. “Dat heeft veel verschil gemaakt. Het zijn mensen die hun eigen plan kunnen trekken. Het is de kracht van onze groei”, zegt Eyck, die zichzelf een makkelijke werkgever noemt. “Ik kijk alleen naar de output. Je mag werken waar en wanneer je wil en krijgt onbeperkt vakantiedagen. We weten duidelijk wat we aan het eind van het kwartaal bereikt willen hebben. We geven veel vertrouwen en dat vertrouwen krijgen we ook terug.”

Chatbot

Naast data-specialisten, bestaat het 15-koppig team ook uit klantenservice-medewerkers. Een chatbot neemt deze mensen veel werk uit handen. “Ze beantwoordt hele simpele vragen, wat ons de tijd geeft om telefoongesprekken op een empathische manier te voeren. Als de chatbot een vraag niet kan beantwoorden stuurt ze de klant meteen door naar een medewerker”, zegt Eyck, die zelf soms ook bijspringt op de klantenservice. Het komende jaar wordt het werkgebied van de digitale medewerker uitgebreid naar Whatsapp, telefoon en voice(assistent).