Nieuws Actueel

Valkuilen in je businessplan

Martijn Vervest 24 juni 2014

Een groot succes met je eigen briljante idee, welke startende ondernemer wil dat nou niet? Helaas is het niet iedereen gegeven het succes van Steve Jobs of Mark Zuckerberg navolging te geven. Als je denkt dat er een goede ondernemer in je schuilt, voorkom dan deze valkuilen in je businessplan.1. Je oorspronkelijke idee teveel uitbouwenAls je een goed idee hebt voor een nieuwe dienst of product is de verleiding groot je aanbod gelijk flink uit te bouwen. Hiermee hoop je bijvoorbeeld een groter publiek aan te spreken en zo meer en sneller succes te behalen. Kijk alleen uit dat het geen onoverzichtelijke brij wordt van opties. Hiermee maak je het alleen maar moeilijker voor de klant om te kiezen. En als kiezen lastig is, dan ziet hij misschien wel helemaal van een keuze af. Veel beter is om het aanbod eenvoudig te houden en te toetsen of het aanslaat bij je beoogde publiek. Uitbreiden kan altijd nog. Focus is veel belangrijker dan omvang. 2. Er van uit gaan dat mensen er voor willen betalenVeel ondernemers toetsen hun idee bij familie en vrienden. Volkomen logisch, maar ook een veelvoorkomende valkuil. Deze mensen vinden jou aardig, dus blijven ze graag vriendelijk over jouw plannen. Dat is dus niet de scherpe feedback die je eigenlijk nodig hebt. Waardevolle informatie kun je wel van ze krijgen door ze te vragen een vooruitbetaling te doen. Trekken ze gelijk hun portemonnee, dan heb je beet (of vrienden met blind vertrouwen). Hebben ze allemaal toevallig net hun knip thuis laten liggen dan zul je je idee moeten bijschaven. 3. Je ziet kosten over het hoofdEr zijn nogal wat kosten die je als beginnend ondernemer over het hoofd ziet. Zeker als je in je bedrijf echt iets fabriceert. Deze kosten worden pas duidelijk als je een tijdje bezig bent, zoals onderhoud en vernieuwing van apparatuur. Als je je financiële berekeningen maakt, houd dan rekening met dit soort onverwachte kosten. Zorg voor een potje waarmee je dit door onvoorziene uitgaven kunt opvangen. Die je dit niet, dan kun je plotseling in financieel zwaar weer komen juist op het moment dat je bedrijf lekker begint te draaien. 4. Geen inzicht in je marges hebbenAls je zaken gaat doen in samenwerking met anderen is de verleiding groot je alleen te richten op het geld dat er bij jezelf binnenkomt. Natuurlijk is dat belangrijk. Maar je zult ook oog moeten hebben voor de marges die de andere bedrijven kunnen verdienen door je te ondersteunen met jouw product of dienst. Als bijvoorbeeld een winkel jouw product gaat verkopen moet de winkelier er wel wat aan over houden. Anders zal hij niet geneigd zijn erg zijn best voor jou te doen. Het is ook in jouw belang als anderen wat aan je idee kunnen verdienen. Probeer daarom niet alle opbrengst zelf te houden.Lees verder