Nieuws Actueel

Van Delft: De winkel is een walhalla, de handel topsport

Van onze redactie 17 september 2015

Pepernoten fabriek pop up store delft middelgroot

Neerlands grootste koekjesfabriek Van Delft opende vorig jaar al drie pepernoten pop-up stores in de grote steden. Dit jaar komen er nog eens negen bij. Hoe groot is het succes van deze groothandelleverancier die de particuliere klant gaat bedienen?

Lees ook:

Pepernotenwinkel: pepernoot is de nieuwe kaas

We vragen het aan bedenker en fabriekrunner Oscar de Lange.

"Het is een mega-succes. Vandaar dat we opschalen. We openen niet voor niets twaalf winkels. Als ik het alleen voor de zichtbaarheid zou doen, zouden twee winkels ook goed zijn," vertelt hij. "Het is mooie handel. Maar over omzet weet ik nog niets. En als ik het zou weten, zou ik het niet zeggen. Het moet gezond te maken zijn. Maar het is moeilijk. Topsport. De logistiek, de administratie, de verpakking. Het is best moeilijk. Maar het levert wel wat op."

Hoe reageert het publiek?"In Groningen loopt het echt storm. Zelfs op maandagmorgen. Vrijdag ging 'ie open en elke dag staan er rijen voor de deur. Het is een leuk oud pandje. Je doet het deurtje open, en komt binnen in een walhalla van vijftig soorten. Je ruikt het. Er staat een tafel waar je kan proeven."

Hoe kom je op het idee?"Ik was in New York in een M&M-winkel en dacht; wow dit is gaaf. Dat wauw-effect wilde ik in Nederland ook. Daarnaast zijn we de grootste, oudste en eerste pepernotenfabriek in Nederland. We bedienen zeventig procent van de markt. Maar we zijn onbekend, omdat we voor huismerken produceren. Ik realiseerde me dat we zeker een verhaal te vertellen hebben. De koekjesfabriek bestaat sinds 1880, had de eerste lopende band en komt uit Koog aan de Zaan, uit het straatje van Albert Heijn en Verkade. Het straatje waar veel grote voedingsleveranciers zijn begonnen. Ook Maggi en Honig begonnen langs de Zaan. Ik zag in de markt dat er veel pepernoten gegeten worden, maar dat er weinig beleving is. Waar komt de pepernoot vandaan? Dat verhaal willen we vertellen, ter plekke, met die wauw-factor."