Nieuws Actueel

Van Koos Werkloos naar succesvol ondernemer

Merlijn Ensing 7 januari 2014

Steeds meer mensen beginnen een eigen zaak omdat zij geen baan in loondienst kunnen vinden. Maar schuilt er in iedereen een ondernemer? En hoe zorg je ervoor dat je je kans op succes zo groot mogelijk maakt?

BC.nl sprak met Rosalina Nacken van Luxury Italian Leather Handbags & Tablet Cases. Haar unieke, handgemaakte, high fashion tassen zijn door vooraanstaande Britse pers als Vogue, Grazia, Financial Times, The Guardian en British Airways High Life kort geleden met gejuich ontvangen. Ze is hard op weg om een niet meer weg te denken luxe, high fashion merk in de markt te zetten.

Rosalina is er het schoolvoorbeeld van hoe je van een nood een deugd maakt. Ik wil haar verhaal dan ook graag gebruiken om te illustreren hoe je als startend ondernemer de meeste kans maakt om succesvol te worden.

1. Ga op zoek naar je passieRosalina was afgestudeerd in Reclame-, Marketing- en Communicatiemanagement’ en ‘Media & Journalistiek’, maar kon als zovelen geen baan vinden. Ze besloot niet bij de pakken neer te zitten. "Ik werd gedwongen mezelf eens goed onder de loep te nemen", vertelt ze. ‘Marketing, met name online marketing, was iets wat ik leuk vond, maar mijn werkelijke passie ging veel verder, besefte ik."

"Als kind droomde ik er van om me te omgeven met mooie dingen en de wereld rond te reizen. En ik wilde dingen creëren waar anderen van kunnen genieten. Ik was erg creatief. Maar daar deed ik inmiddels niets meer mee. En ik schaamde me eigenlijk een beetje voor mijn voorkeur voor luxe high fashion. Mensen vinden je al snel een luxe paardje. Ik besloot die schaamte voor eens en voor altijd opzij te zetten en mijn eigen identiteit samen te voegen met de dromen die ik als kind had."

2. Vertaal je passie in een product of dienstRosalina maakte een optelsom van de dingen waar zij warm voor loopt: creativiteit, luxe en online bezig zijn. Ze wilde een product maken waar schoonheid en luxe hand in hand gaan met alledaagse voorwerpen die stijlvol zijn, functioneel en gemakkelijk te gebruiken. Ze zocht vervolgens op internet naar een gat in de markt. De uitkomst: een high fashion lijn van mooie, handgemaakte, vrouwelijke tassen waar je gemakkelijk en veilig je iPad, telefoon en notebook in kunt meenemen en waarmee je tijdens elke gelegenheid mee voor de dag kunt komen.

3. Wees authentiekMensen zijn op zoek naar een product of dienst waar ze zich in herkennen. Rosalina heeft dat goed begrepen. Voor haar is het een natuurlijk proces: ‘Ik heb een product ontwikkeld dat helemaal uitstraalt wie ik ben. Ik heb nooit het gevoel dat ik iets sta te verkopen. Ik vertel mijn eerlijke, authentieke verhaal. Het verhaal van een vrouw die zichzelf wil zijn, haar dromen najaagt en anderen wil inspireren om hetzelfde te doen. En dat slaat aan. Het verhaal achter mijn tassenlijn maakt het tot een gewild product.’

4. Droom groots en meeslependJe komt nooit verder dan je durft te dromen. Droom dus zonder enige beperking, zoals Rosalina deed. ‘Het luxe product dat ik voor ogen had, is niet geschikt voor Nederland’, legt ze uit. ‘De luxe markt is hier te beperkt. Ik focuste me van het begin af aan op de grootste markt, de Verenigde Staten. En terwijl ik daarmee bezig was, diende Londen zich opeens aan als eerste afzetmarkt.’5. Toon lefAls er één eigenschap is die je als ondernemer nodig hebt, is het lef. Dingen komen niet vanzelf naar je toe. Rosalina: ‘Ik ben met mijn verhaal naar een conferentie in Wenen gegaan waar alle mensen achter de grote, luxe merken aanwezig zijn. Natuurlijk was dat eng, maar ik besloot meteen een grote stap te wagen. Ik wilde immers één van hen worden. Ik heb er zeer nuttige contacten opgedaan. Iedereen die ik aansprak, luisterde oprecht geïnteresseerd naar mijn verhaal. Het sterkte me in mijn idee dat het werkt als je gewoon jezelf bent en grote passie hebt voor je product. Op het congres ben ik onder meer in contact gekomen met een groot Marketing en PR-bureau uit Londen. Zij wilden mijn tassenlijn dolgraag in de markt zetten. Londen is hét centrum van de Europese fashion. Vervolgens raakte alles in een stroomversnelling.’6. Besteed aandacht aan je presentatieJe product kan nog zo goed zijn. Zonder goede presentatie ben je nergens. Je lichaamstaal, de manier waarop je kijkt en je stemgebruik bepalen voor een groot deel of mensen geïnteresseerd in jou en je product raken.Rosalina: ‘Ik heb heel veel gehad aan de spreektraining die ik volgde. De grootste eye-opener was voor mij dat kijken en jezelf presenteren alles met elkaar te maken hebben. Vooral in Wenen heb ik daar profijt van gehad. Als je ergens binnenkomt en eerst eens rustig ruimte inneemt door rond te kijken en alles in je op te nemen, is dat ook communicatie. Je wordt er ontspannen van, voelt je zekerder en krijgt meer uitstraling. Mensen werden daardoor nieuwsgierig naar wat ik te vertellen had.’

Lees verder op BC.nl.