Nieuws Actueel

Van rondgaan met boodschappenlijstje tot hofleverancier

Van multinationals tot creatieve broeinesten, van eenmanszaakjes tot marktleiders, deze regio telt talloze bijzondere bedrijven. Wat doen ze, waar zijn ze goed in, wie zit er aan de knoppen, hoe is het ooit begonnen? Vandaag in AD-rubriek Op de Zaak: Den Otter Verhuizingen.

Eric Oosterom 24 november 2015

Verhuisbedrijfdenotter1065

Verhuisbedrijf Den Otter staat bekend om vakmanschap én goede grappen. Van verhuizen wordt volgens klanten een feestje gemaakt. Sinds deze maand mogen de Barendrechters zich ook nog eens hofleverancier noemen, de mkb-variant van de titel 'koninklijk'.

Ze zijn er nog wat beduusd van, de broers Koos (36) en Jan Willem den Otter (38). Hofleverancier, chiquer wordt het niet. Alleen het feit dat niemand minder dan de koning zijn goedkeuring moest geven, is voor de twee directeuren al een magische gedachte. "Prachtig,'' stellen zij vast.

Natuurlijk, het feest was groot. Maar het werk gaat door, dus is de toon zakelijk. Gaat het er bijvoorbeeld over hoe zwaar die plaquette wel niet is. En Koos vraagt zich af of hij, als hofleverancier zijnde, de koning ooit nog eens daadwerkelijk mag verhuizen. "Dat weet ik eigenlijk niet.''

Wat hij wél weet: de gebroeders gaan hun taak de komende jaren voortzetten. Samen staan zij aan het hoofd van het bedrijf dat hen in 2012 gegund werd, waar zij van kinds af aan rondliepen. "In de weekenden en vakanties moesten we altijd mee,'' vertelt Koos. "Dan kregen we ranja met een rietje vanwege onze jeugdige leeftijd. Dat vonden de collega's grappig.''

BoodschappenlijstjeHet was hun overgrootvader die het bedrijf in 1913 begon, toen nog als bodedienst tussen Rotterdam en Dordrecht. "Onze overgrootvader bezorgde spullen die in het eigen dorp niet te krijgen waren. Medicijnen bijvoorbeeld. Hij ging echt op pad met een boodschappenlijstje,'' weet Jan Willem. In de loop der tijd werden de spullen groter, moest Willem den Otter onder meer meubels gaan bezorgen. "Zo ontstond het verhuisbedrijf.''

Anno 2015 is verhuizen een van de meest stressvolle zaken waar een mens mee te maken krijgt. En dat is precies hetgeen de broers zo aanspreekt. Jan Willem: "Voor de klant is het vrijwel altijd een nieuwe stap in zijn leven. Het is bijzonder om daar deel van uit te maken en die dag zo soepel mogelijk te laten verlopen. Daar halen wij de voldoening uit. Helemaal als klanten achteraf zeggen dat het een feestdag is geworden. Dat zeggen ze écht.''

"Maar ook voor ons is het leuk,'' vult Koos aan. "Soms staat er een lekkere koek klaar. Of patat. En in de vrachtwagen maakt altijd wel iemand een dolletje.''

Dat dolletje blijkt overigens een beproefd middel op de werkvloer. "De jongens maken grapjes om het ijs te breken. Als hun wordt gevraagd even lekker te gaan zitten, antwoorden ze 'we hebben net 3 jaar gezeten'. Áltijd. We krijgen achteraf geregeld complimenten voor onze gezelligheid.''

Het team is hecht, iedereen weet precies wat hij aan de rest heeft. Koos: "De medewerkers hoeven elkaar maar één blik te geven om te bepalen hoe we die kast door de deuropening krijgen.'' Belangrijk, stelt Jan Willem: "Het is fysiek werk dat je samen moet doen, óók als het regent en de klant chagrijnig is. De sfeer moet goed zijn. Niet dat er een ballotagecommissie is, maar nieuwe stagiairs stuur ik weg als er geen klik met de groep is.''

In de loop der jaren stond Den Otter al voor uitdagingen. Koos herinnert zich een enorme kroonluchter. "Die hebben we maar aan het plafond van de verhuisauto bevestigd.''

Eerder dit jaar verhuisden de Barendrechters de inboedel van wethouder Joost Eerdmans. Jan Willem: "Zijn woonplaats was een tijdje een issue. Hij moest verhuizen, dus dacht ik: waarom kunnen wij dat niet doen? Toen heb ik contact gezocht. Ik kreeg zijn vrouw aan de lijn. Zij koos voor ons. Een hele leuke ervaring, al hebben we meneer eigenlijk niet gezien.''

ProfessionelerMomenteel zet Den Otter, alweer profiterend van een aantrekkende economie, in op verbreding van kennis. Niet alleen kunnen sjouwen, maar óók verstand hebben van meubels repareren. Handig voor de keren dat het misgaat.

Verder sturen de broers hun medewerkers op communicatietraining en leren de verhuizers bij over het voorkomen van blessures. Jan Willem concludeert: "We worden steeds professioneler.''

En dat na ruim een eeuw.