Nieuws Actueel

VDL moet snel aan de bak met bussen voor Limburg

Jarenlang moest VDL wachten op het touwtrekken in Limburg over de aanbesteding van het busvervoer. Nu eindelijk de naam van de vervoerder vaststaat - Arriva - is het gevolg dat de bussenbouwer met donderend geweld aan de slag moet, schrijft het Eindhovens Dagblad.

Peter Scholtes 18 april 2016

Vdlbussen

VDL voert met Arriva ‘afrondende gesprekken’ over een order voor ongeveer 200 bussen, zegt bestuurder Willem van der Leegte. In december moet Arriva van start en wordt VDL geacht een flink deel van de bussen te hebben geleverd. De besprekingen lagen een tijd stil in verband met de bezwaarprocedure die liep tegen de gunning. Donderdag bleek dat Veolia zijn verzet opgaf. VDL kan de productie starten voor de order die in geld goed zal zijn voor tientallen miljoenen euro’s. Mogelijk komt daar nog een substantieel bedrag bij als VDL ook het onderhoud van de bussen, voor een periode van 15 jaar, voor zijn rekening mag nemen. Vol aan de bak moeten ze nu bij de bussengroep van VDL. In Eindhoven, waar de buschassis worden geproduceerd. In Heerenveen, in de assemblagefabriek voor openbaar vervoerbussen. En voor een deel in Roeselare in België, waar VDL zijn elektrische bussen vervaardigt. Daar is inmiddels ook de productie op gang voor een eerste proefexemplaar voor de order van 43 elektrische bussen voor Hermes voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Klagen doet VDL natuurlijk niet. Bussen mogen leveren in de eigen regio is mooi. "Ook in Limburg, waar we veel van onze mensen hebben werken", stelt Willem van der Leegte. In meer delen in het land lopen nog aanbestedingen voor openbaar vervoer waar VDL zich in de strijd om de orders heeft gemengd. "Het kan wel eens een heel mooi jaar worden", hoopt de aanstaande topman. Met uitbreiding van de werkgelegenheid in de bussenfabrieken als slotsom. "Als we grote orders binnenhalen, zullen we moeten opschalen."