Nieuws Actueel

Veel lof voor Nederlanders bij Oscars voor natuurfotografie

Van onze redactie 25 november 2014

Dágen lang had Jan van der Greef de kolibries in het Andes-gebergte van Ecuador bestudeerd. En het kostte nog eens 2 dagen wachten voordat hij dé foto had waarmee hij tevreden kon zijn: een zwaardkolibrie die een gekraagde inkakolibrie van zich afslaat met zijn snavel.

Touché, dacht Van der Greef, toen hij knipte. En dat werd de titel van het werk. Dat hij het juist met deze kolibries tot finalist schopte in de 50ste editie van The Wildlife Photographer of the Year competitie, is voor hem extra bijzonder. Door polio op jonge leeftijd is hij aan een rolstoel gekluisterd. Om foto's in de wilde natuur te maken moet hij zich laten voortslepen met een slee of kano of laten dragen tussen boomstammen. De awards werden eind oktober uitgereikt aan de winnaars.

Jufferkraanvogels Van der Greef is lang niet de enige Nederlander die hoge ogen gooide in de prestigieuze wedstrijd van BBC Wildlife Magazine en het Natural History Museum in Londen, die geldt als dé Oscar-uitreiking van de natuurfotografie. Jasper Doest viel al 2 keer eerder in de prijzen en werd dit jaar finalist in de categorie Black and White met The Elegant Crowd, een schitterend beeld van een neergestreken zwerm jufferkraanvogels in India.

Marsel van Oosten won de publieksprijs met een komische foto van een Japanse makaak die een net buitgemaakte iPhone van naderbij bestudeert. En Paul Klaver, bekend van zijn camerawerk voor de bioscoopfilm De Nieuwe Wildernis, oogstte veel lof tijdens de prijsuitreiking in Londen met zijn timelapse Winter Endings, een eerbetoon aan de winter. "Ik wist dat ik uniek materiaal in handen had. Ik heb 3 inzendingen ingestuurd en die hebben alle de finale gehaald." Winter Endings won de categorie Timelapse.

Creatief Hoe kan het dat een klein land als Nederland zo goed scoort op het prestigieuze fotofestival? Het was Frans Lanting die in 1991 als eerste Nederlander een prijs won. Doets: "In Nederland liggen imposante beelden van de natuur niet zo heel erg voor de hand. Je moet dieper graven en dat levert grotere creativiteit op."