Nieuws Actueel

Veghel als lichtend voorbeeld voor ondernemers uit Hof van Twente

Van onze redactie 28 september 2015

Veghel Roy Lazet

De Hoofdstraat in Veghel is een heel normale winkelstraat. De Intersport zit er en de Hema. Daarnaast verschillende kledingzaken, met spannende namen als Chica Chuco, Koffietopia en Estivo. Midden op de weg staat een bollard, gemotoriseerd verkeer wordt geweerd uit deze winkelstraat. Druk lijkt het niet deze vrijdag. En voor wie een zaakje wil beginnen is er goed nieuws. Makelaars Raadhage en RSP hebben nog panden te huur. Moet dit nu het lichtend voorbeeld zijn voor de winkelcentra in Hof van Twente en Goor in het bijzonder?

Ja, toch wel. Had inwoners van Veghel vijf jaar geleden gevraagd wat ze van hun eigen centrum vonden, dan luidde het antwoord negen van de tien keer ‘troosteloos’. In vijf jaar tijd is het winkelgebied echter flink opgeknapt, met behulp van adviezen van professor retail Cor Molenaar. Zijn tips hadden 15 procent meer bezoekers en een 22-tal nieuwe ondernemers voor Veghel tot gevolg. Reden voor een delegatie ondernemers, raadsleden en ambtenaren uit Hof van Twente om af te reizen naar Brabant, om er ideeën op te doen voor de eigen winkelgebieden. En voor het centrum in Goor in het bijzonder.

CentrumplanIn 2010 heeft de gemeenteraad van Veghel het Centrumplan 2030 vastgesteld, met daarin een pakket aan maatregelen om het kwakkelende centrum uit het slop te trekken. Liefst 4,8 miljoen euro werd daarvoor vrijgemaakt. Retaildeskundige Cor Molenaar werd ingevlogen om Veghel van advies te voorzien. „We hebben het aangedurfd om de keuze te maken. Wij willen niet concurreren met nabijgelegen steden, maar willen onderscheidend zijn. Geen H&M en V&D dus voor Veghel, we gaan voor specialistische zaken, waar mensen speciaal voor naar Veghel komen. We steken in op beleving van een aantrekkelijk winkelcentrum met een goed winkel- en horeca-aanbod.”, vertelt wethouder Jan Goijaarts van de gemeente Veghel.

Zo is er flink geïnvesteerd in de openbare ruimte van Veghel. Winkelpuien zijn opgeknapt en het hele centrum staat vol met groen: bloemen en struiken in perken en aan lantaarnpalen, klimop aan de gevels. Daarnaast is er muziek, meer bankjes, nieuwe bestrating en een compleet nieuw lichtplan, ontwikkeld samen met Philips. Grote trots is het steegje dat vanaf de parkeerplaats bij het stadhuis toegang verschaft tot het winkelgebied. In wat vroeger een ‘vieze ouwe steeg’ was, schitteren nu led-lampjes in alle kleuren. Klimop groeit aan de wanden van de aan weerszijden gelegen panden. Het moet kooplustige klanten uitnodigen naar het centrum te lopen.

Meer/minder ondernemersDe maatregelen die de gemeente Veghel heeft genomen om haar centrum aantrekkelijker te maken voor winkelend publiek heeft een aanzuigend effect gehad op nieuwe ondernemers, zegt Stafan van Bogget, projectmanager centrum Veghel. „Er hebben zich 22 nieuwe ondernemers gevestigd in het centrum. Van enkelen weet ik dat zij voor Veghel hebben gekozen vanwege de aandacht die Veghel heeft voor het centrum. Keerzijde van de medaille is echter dat er aan de achterkant net zo veel winkeliers weer afscheid namen van Veghel. De leegstand is nog nooit zo hoog geweest als nu. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat de maatregelen niet geholpen hebben. Veel ondernemers zijn omgevallen, mede vanwege vastgoedeigenaren die hoge huren vragen. Daar valt nog heel wat te winnen.”

Dat zegt ook ondernemer Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, een lunchroom waar mensen met een verstandelijke beperking werken. Inmiddels heeft de formule franchises in heel Nederland en op Curacao. „De sleutel ligt bij de Veghelaars zelf. De vastgoedeigenaren en ondernemers zelf. Huurprijzen zijn veel te hoog, dat is niet meer van deze tijd. Er moet samenwerking gezocht worden tussen ondernemers, vastgoedeigenaren, horeca en gemeente.” Van Bogget: „Cor is geen tovenaar en bij de gemeente Veghel hebben we geen glazen bol. Onze aanpak heeft landelijk veel aandacht getrokken, met publicaties in Volkskrant en NRC. EenVandaag is langs geweest en we hebben zelfs media uit de Verenigde staten aan de telefoon gehad. Dat is allemaal mooi. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je je winkelpanden gevuld wil houden.”

Foto: Deze steeg verschaft toegang tot het winkelgebied in Veghel. Wat vroeger een vieze oude doorgang was, is nu opgeknapt met led-verlichting en veel groen, zodat het uitnodigt om naar het centrum te lopen. (Roy Lazet)