Nieuws Actueel

Zo verkoop je jouw bedrijf in korte tijd

Monique Delsink verkocht twee jaar geleden haar bedrijf met overnamespecialist Marktlink. Dat proces hield veel meer in dan zij voor mogelijk hield. Nu schrijft de 41-jarige ondernemer daar een boek over. Zo verkocht ze haar bedrijf en dit kun jij daar van leren.

Floris Visman 30 november 2018

Monique delsink

Voor Monique Delsink was het alsof ze haar kindje wegdeed. Ze was sinds 2005 mede-eigenaar bij de Bedrijfspoli, een regionale arbodienst. In 2016 besloten zij en haar man (mede-eigenaar) het bedrijf van de hand te doen. De ondernemers wilden vooral geen slapende honden wakker maken, dus was een verkoop in eigen kring geen optie; ze wilden anoniem blijven.

Spoedcursus

Al googelend kwamen ze begin 2016 uit bij overnamespecialist Marktlink. Wat volgde was een spoedcursus bedrijfsovername van bijna een jaar. Hieronder het proces en de lessen die Delsink daaruit distilleerde en presenteerde tijdens de Week van de Ondernemer.

Kopers

Delsink: “De start met Marktlink was direct goed. Zij hadden voor ons een heel plan uitgestippeld. Het is belangrijk om een informatiememorandum (IM) op te stellen. Daar staan alle ins en outs van je bedrijf in.” In april 2016 ging het bedrijf de markt op en er werden 29 bedrijven benaderd die op een shortlist stonden.

Uiteindelijk bleven er twaalf potentiële kopers over. De eerste kennismakingsgesprekken volgden. “Het was doodeng om met de concurrent om de tafel te gaan. Maar uiteindelijk hebben we hele leuke gesprekken gehad. Het is natuurlijk ook een manier om je bedrijf op een andere manier te leren kennen. Dat bracht ons zelfs aan het twijfelen, maar we besloten de verkoop door te zetten”, aldus de ondernemer.

Jurisdische fase

Na de eerste gesprekken volgde nog een ronde en daarna moest de knoop worden doorgehakt. “Het moet van beide kanten klikken. Voor ons was geld niet het belangrijkste. We hebben niet gekozen voor de hoogste bieder, daar hadden wij geen goed gevoel bij. De op een na hoogste bieder had een mooie visie, daar geloofden wij wel in.”

Het lastigste vond Delsink de juridische fase. “Ik ben totaal niet juridisch ingesteld. Dat deel heeft uiteindelijk het langste geduurd. Ook de due dilligence (boekenonderzoek, red.) kostte veel tijd: in drie weken tijd krijg je 350 vragen op je afgevuurd over je bedrijf. Maar ook dat hebben we overleefd. Tien maanden na dato hebben we de verkoop gefinaliseerd.”

Verkooptraject in 2016

  • Januari: Kennismaking Marktlink en De Bedrijfspoli
  • Februari: Start opdracht - vragenlijst - verwerken informatie
  • Maart: Waardebepaling - informatiememorandum (IM) en anoniem profiel
  • April: De markt op - benaderen shortlist (29 partijen) - verstrekken IM
  • Mei: Kennismakingsgesprekken met twaalf potentiele verkopers
  • Juni: Tweede gesprekken en analyse biedingen (zeven) - deadline 24 juni 2016
  • Juli: Onderhandeling met drie potentiële kopers - intentieovereenkomst (LOI) getekend 6 juli 2016
  • Augustus: Due Dilligence - tweede ronde onderhandelingen - juridische documentatie (SPA)
  • September: Bankfinanciering koper - tussentijdse cijfers - onderhandelingen juridische documenten
  • Oktober: Notaris finaliseert het op 5 oktober 2016

Tips

Delsink gaf tijdens de Week van de Ondernemer vijf korte tips aan ondernemers die denken aan het verkopen van hun bedrijf:

1. Begin op tijd met verkoopklaar maken bedrijf
2. Weet waarom je jouw bedrijf wil verkopen
3. Schakel professionals in met kennis van zaken
4. Wees voorbereid op de verkoopfase, verricht een vendor due dilligence (wat zijn de lijken in de kast?)
5. Wees lief voor jezelf