Nieuws Actueel

Verkoop van sigaretten geeft dubbel gevoel

Van onze redactie 26 november 2015

Sigaarwinkel marc bolsius den bosch

Maurits Leenheers pakt een sigaar uit de humidor. “Dit is een Esplendido”, zegt hij. “Het duurste exemplaar dat we in de winkel hebben; 32 euro per stuk. Voor een bijzonder moment.” Leenheers is assistent-bedrijfsleider van tabakspeciaalzaak Jan Mees in Den Bosch. Hij runt met zijn moeder Saskia de winkel in de stad.

“Vroeger waren er tien tabakszaken in het centrum”, zegt Saskia Leenheers. De tabakspeciaalzaak kreeg de afgelopen jaren te maken met de crisis en vooral de steeds strengere regels van de Tabakswet om het roken te ontmoedigen. “Mensen weten wat sigaretten, nicotine en teer met je kunnen doen”, zegt ze. “Als dat niet zo is, heb je in de woestijn geleefd. Op de pakjes met tabakswaren staat met grote letters dat roken dodelijk is. Je weet dat er risico’s zijn.”

VerantwoordelijkVoor moeder en zoon geeft de verkoop van schadelijke producten een ambivalent gevoel. “Het is aan de ene kant niet leuk dat je producten verkoopt die niet goed voor mensen kunnen zijn”, stelt hij. “Aan de andere kant verkoop je iets waar veel mensen hun plezier en genot aan beleven.” Zijn moeder vervolgt: “De verantwoordelijkheid ligt bij de klant. Ik zal nooit iemand die met roken wil stoppen pushen toch een pakje sigaretten te kopen. Ik wens die persoon veel succes en hoop dat hij of zij een week later een rolletje pepermunt komt kopen.”

Ze schat dat 75 procent van de mensen vaste klant is. “We kennen de meesten niet van naam”, zegt ze. “Maar weten wel welk merk ze roken. Soms maken we even een praatje. Je leert de mensen kennen. Als je weet dat de zoon van iemand trouwt, moet je de week erna wel vragen hoe het huwelijk geweest is.”

Even buurtenKlantgerichtheid, deskundigheid en de Brabantse gemoedelijkheid zijn volgens Saskia en Maurits pijlers om moeilijke tijden te overleven. “We krijgen vaak te horen dat we vrolijk zijn. Er wordt vaak gelachen, maar we kunnen ook wel eens huilen met een klant”, zegt de moeder. “Er komen mensen uit de binnenstad die eenzaam zijn. Een vrouw haalt twee keer in de week een pakje sigaretten. Ze komt dan meteen even buurten.”

GenietenMaurits vervolgt: “Omdat we meestal met twee of drie mensen achter de toonbank staan, nemen we tijd om klanten te adviseren. Dat doen de meisjes in de supermarkt niet. We zijn verkopers en adviseurs; geen doorgeefluik.” Maurits Leenheers, die de tabakspeciaalzaak in de toekomst wil overnemen, heeft een passie voor sigaren. “Dat gaat echt over genieten”, zegt hij. “Ik wil cursussen over sigaren gaan geven”, zegt hij. “Er zijn in de hele wereld over de duizend verschillende sigaren. Leuk om mensen een nieuwe wereld te laten ontdekken.”