Nieuws Actueel

Verlies voor Barbie

Rik Nizet 17 april 2014

Mattel heeft in het eerste kwartaal onverwacht een verlies geboekt. De grootste speelgoedfabrikant ter wereld moest een last nemen van 16 miljoen dollar in verband met de reorganisatie die het bedrijf doorvoert. Dat maakte de maker van onder meer Barbiepoppen en Fisher-Price donderdag bekend.

Mattel zette een verlies van 11,2 miljoen dollar (ruim 8 miljoen euro) in de boeken. Analisten hadden juist een winst verwacht. In dezelfde periode vorig jaar boekte Mattel nog een nettowinst van 38,5 miljoen dollar. De operationele winst daalde met 90 procent tot ruim 6 miljoen dollar. De omzet daalde ook, met 5 procent tot 950 miljoen dollar.

Vooral Barbie lijkt de gunst van de moderne meisjes te verliezen. De verkoop van de poppen daalde met 14 procent. Van Fisher-Price-speelgoed werd 6 procent minder verkocht. De omzet van de Hot Wheels-autootjes van Mattel steeg nog wel met 2 procent.