Nieuws Actueel

Verontschuldiging voor falen Fyra

Van onze redactie 29 mei 2015

Image 4957858

,,We zijn ernstig tekortgeschoten." De raad van commissarissen voelde in 2012 van alle kanten druk om met de Fyra te beginnen, vanuit de Tweede Kamer, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de NS-directie en de media.VeiligDe enquêtecommissie onderzoekt waarom de Fyra, de trein die op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid zou gaan rijden, veel te laat klaar was en maar kort heeft gereden omdat er van alles mis was met de trein. Volgens Meijer, tot kort na het uitvallen van de snelle trein voorzitter van het raad van commissarissen, was voor ingebruikname de conclusie dat de Fyra veilig was. Technische problemen zouden nog wel kunnen worden opgelost.Geen testDe NS nam de Fyra-treinen over van fabrikant AnsaldoBreda voordat volledig aan de koopovereenkomst was voldaan. De trein heeft daarna ook niet volledig een laatste test ondergaan op het spoor. Maar de raad van commissarissen vertrouwde erop dat de beslissing om met de Fyra's te gaan rijden juist was. Die knoop hebben de commissarissen niet zelf doorgehakt.TeleurstellingDat de Fyra toch niet veilig bleek toen de trein eenmaal reed, noemde Meijer een enorme teleurstelling. Op de vraag wat er al die jaren is misgegaan, antwoordde hij: ,,Veel." Hij vindt dat beschamend. Het heeft ontbroken aan een regisseur, waardoor alle betrokken partijen vooral met hun eigen belang bezig konden zijn. Dat de NS heeft gelobbyd om een parlementaire enquête te voorkomen, vindt Meijer geen goede zaak.