Nieuws Actueel

Verplicht strak in pak naar werk

Lotte Grimberg 2 januari 2015

51% van de werkende mensen vinden een kledingcode op het werk zinvol, 14% twijfelt. Die kledingcode is er meestal niet, zo blijkt uit een enquête onder 365 werkende respondenten over kleding op hun werk. Er is veel onzekerheid over hoe je je het best kunt presenteren op je werk. Tegelijkertijd toont recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) aan dat hoe je eruit ziet bij sollicitaties belangrijker zijn dan je kwaliteiten. Hoogste tijd dus voor een helpende hand bij hoe je het aantrekkelijkst oogt op je werk, aldus drs. Claudia Hulshof, image consultant en journaliste. Ze schreef het boek ‘Signalen – kledingstijl op je werk’, een rijk geïllustreerd boek dat op 7 januari 2015 verschijnt.

Kleding"Vreemd, dat we onze kantoren representatief in willen richten, dat we kapitalen besteden aan onze huisstijl, marketing en communicatiemiddelen, en soms maar weinig letten op welk verhaal we vertellen door de kleding die we dragen. Terwijl we met een huisstijl of kantoor geen zaken doen en met mensen des te vaker", aldus Hulshof.

ZelfvertrouwenUit de recente Sociale en culturele jaarbalans van het Sociaal en Cultureel Planbureau (10 dec 2014) blijkt dat aantrekkelijkheid, zelfvertrouwen en fitheid belangrijker zijn dan opleidingsniveau, etniciteit of leeftijd, als het gaat om succes op de arbeidsmarkt. Charme en uitstraling zijn daarbij doorslaggevender dan een ‘volmaakt’, symmetrisch gezicht. Des te meer redenen dus om te zorgen dat je er goed uitziet, tijdens je sollicitatiegesprek bijvoorbeeld. Het SCP raadt dan ook aan mensen met ‘esthetische problemen’ en met weinig zelfvertrouwen meer te helpen.

TaboesTegenwoordig kan en mag alles, in onze kleding. Alle taboes zijn inmiddels wel beslecht, ‘je mag jezelf zijn’. Dit levert echter minstens zoveel problemen op als het oplost. Want modetrends leren je niet wat dat is, jezelf zijn in je kleding, en stylisten en modebladen leren je niet hoe je een persoonlijke en zakelijke kledingstijl ontwikkelt die bij jou en jouw situatie past. Hulshof, die er geregeld vragen over kreeg van klanten, besloot er een boek over te schrijven.

AantrekkelijkUit het onderzoek van Hulshof blijkt dat zowel mannen als vrouwen zich bij de keuze wat ze tijdens hun werk dragen vooral laten leiden door wat zij mooi vinden. Maar maken de kledingmodellen die ze mooi vinden hen ook aantrekkelijk? Zijn ze wel voor hun lichaamsvorm gemaakt? En zijn de gebruikte stoffen ook het best voor hun lijf en ondersteunen ze hun ambities op het werk? Dit zijn enkele vragen die zij in haar boek beantwoordt.

EtiquetteDe meeste vrouwen (en mannen in mindere mate) vinden het tevens zinnig wat van etiquette af te weten, als het gaat om kleding op je werk. Modetrends vinden ze minder belangrijk. “Etiquette helpt ons in onze sociale omgeving, maar ook etiquette vertelt je niet wat specifiek jou aantrekkelijker maakt,” aldus Hulshof.

Voor de mannen die niet weten hoe je een stropdas moet strikken, hier een handleiding.