Nieuws Actueel

Verschillende manieren om op te vallen op de arbeidsmarkt

Van onze redactie 19 juni 2015

CV thinkstock

Het Groenlose Nedap steelt weer eens de show. In een oproep om technisch talent te vinden, adverteert het bedrijf niet met platgetreden clichés als ‘goede salariëring, uitstekende arbeidsvoorwaarden en dynamische omgeving’, maar met een deathmetal-achtig affiche waarop in schrikbarende lettertypes namen prijken als Source Code, Wirecutters en Bluescreen of Death. Allemaal namen die afgeleid zijn van termen waar elektronici mee te maken krijgen bij het ontwerpen van slimme producten. „Ja, het is een ludieke poster, maar ook wel serieus bedoeld, want dit is wel het soort werk dat ze straks gaan doen”, zegt Ilse Peters van Nedap.PolsbandjesHet Groenlose bedrijf staat ook dit jaar weer op het Lowlands-festival in augustus. Vorig jaar scoorde Nedap daar al met polsbandjes waarop de bezoekers hun ervaringen konden vastleggen en delen, dit jaar kunnen bezoekers er solliciteren bij topman Ruben Wegman. „We hebben heel goede ervaringen met deze manier van in contact treden met technisch talent”, zegt Peters.„Vorig jaar hebben we 12.000 polsbandjes uitgedeeld en als we nu ergens op een universiteit komen, zeggen ze allemaal, ‘hé, Nedap, we kennen jullie van Lowlands’. SandwichbordSollicitanten presenteren zich ook met video-cv’s, filmpjes, fotoportretten, oproepjes op Linkedin, ze bieden zichzelf gratis aan voor een dagje proefdraaien of ze lopen met een sandwichbord door het stadscentrum met de kreet ‘wie helpt mij aan een baan?’. Of, via het podium dat De Twentsche Courant Tubantia afgelopen jaren bood: met een korte presentatie in de krant. Dat laatste bleek goed te werken, want grofweg 1 op de 5 vond hierdoor een baan, een veel grotere kans dan de gemiddelde sollicitatiebrief biedt.Out-of-the-boxHelemaal creatief en out-of-the-box denken wil ook wel eens helpen. Zo vroeg de NOS onlangs studenten een motivatie in 500 woorden te schrijven voor een stageplek bij de omroep. Dafne Cornelisse uit Hengelo zag dat niet zitten en zette er alleen een link op naar haar online-profiel, met de toevoeging dat het bij de NOS toch niet alleen gaat om woorden, maar ook om beeld en internet. En ja hoor, de durf werd beloond met een prachtige springplank naar een mooie toekomst.

Foto: Thinkstock