Nieuws Actueel

Verzekeraar weigert patiënt bandage tegen pijnlijk vocht

Van onze redactie 31 juli 2015

Image 5121431

Ondanks een verwijzing van arts of therapeut wijst Menzis sinds dit jaar aanvragen af, stelt de Borstkankervereniging bij wie de verontwaardigde patiënten zich melden. ,,Thoraxbandages zitten in het basispakket en moeten gewoon worden vergoed als een deskundige daarom vraagt,'' zegt AnneLoes van Staa, bestuursvoorzitter van de Borstkankervereniging.Menzis heeft sinds dit jaar een strengere aanvraagprocedure voor compressiemiddelen, waaronder de thoraxbandages (een strak vest), gebruikt door vrouwen die na een borstkankeroperatie last hebben van vocht. ,,Er bleek een wildgroei van leveranciers en tussenpersonen, zonder dat we wisten of een bandage echt nodig was,'' verklaart een woordvoerder van Menzis.VreesVolgens huidtherapeuten is het prima om een check uit te voeren voordat tot vergoeding wordt overgegaan. NVH-bestuurslid Hanneke Hendrikse: ,,Maar dan wel door deskundigen en binnen een afzienbare periode. Nu moeten patiënten met pijnlijk oedeem soms wel 8 weken wachten.Borstkankerpatiënten die bij andere verzekeraars zitten, krijgen de bandage nog zonder problemen, maar de NVH vreest dat die Menzis snel zullen volgen. Onbegrijpelijk, vindt bestuurslid Hendrikse. Want een bandage (op maat gemiddeld 800 euro), kan het aantal behandelingen - zoals wekelijkse massages - terugbrengen, en daarmee de kosten juist drukken.