Nieuws Actueel

Via xenon naar laser

Rik Nizet 29 januari 2014

Eind vorige eeuw verschenen de eerste auto’s op de weg met verlichting voorzien van een witblauwe gloed. We maakten kennis met de Xenon-koplamp. De autoindustrie staat niet stil en werkt hard aan de next step. Terwijl LED-verlichting nu een opmars maakt, staat zijn opvolger alweer klaar: laser.Special: AutosalonDe eerste serieuze stappen op het gebied van autoverlichting zijn ruim honderd jaar geleden gezet. Het Amerikaanse Cadillac toonde in 1912 de ‘Model Thirty’. De eerste auto die gebruik maakte van een elektrische starter en een geïntegreerd elektrisch systeem. Én elektrische verlichting, die niet veel later met een (voet)schakelaar binnen in de auto aan en uit gezet kon worden. In 1924 waren het ook deze Amerikanen die groot licht introduceerden.

Meedraaiende koplampEchte grote vervolgstappen op het gebied van verlichting bleven lang uit. Behalve innovaties als mistlampen en meedraaiende koplampen. Die laatste verdient extra aandacht. Het Tsjechische merk Tatra had de primeur. Die bracht in 1935 de T77a met drie koplampen, waarvan de middelste in verbinding stond met de besturing.Toch was het Citroën die zorgde voor een doorbraak van deze techniek. De legendarische DS (introductie 1955) werd vanaf 1967 leverbaar met koplampen die de rijrichting van de voorwielen volgden. Vreemd genoeg was de SM het voorlopig laatste model van de Fransen met deze techniek. Pas in 2004 maakten de meedraaiende koplampen een rentree in de lineup, om te beginnen bij de C4. Inmiddels hebben vele merken dit voorbeeld gevolgd.

HalogeenlampPas in 1962 maakte de wereld kennis met een nieuwe doorbraak: de halogeenlamp. Het zorgde voor meer licht en een lager energieverbruik. De meeste auto’s zijn tegenwoordig standaard uitgevoerd met deze verlichting, herkenbaar een gelige lichtbundel. Overigens was tot 1993 de knalgele verlichting in Frankrijk nog verplicht.

XenonMaar het was BMW die ons leerde kennismaken met de Xenon verlichting. In 1991 verscheen een 7 Serie (E32) die was uitgerust met deze nieuwe gasontladingslamp. Deze lampen zijn gevuld met xenon gas, en bevatten geen gloeiende onderdelen zoals een halogeen lamp dat wel heeft. In Europa volgden andere merken het voorbeeld van BMW al snel. Maar over het algemeen bleef Xenon weggelegd voor de premium merken.

LEDTegenwoordig is de LED lamp niet meer weg te denken. De 'Light Emitting Diode' verbruikt minder energie, geeft meer licht en gaat langer mee. In tegenstelling tot bijvoorbeeld halogeen lampen, deze verbruiken 90% van de energie aan warmte in plaats van verlichting.

LED’s vind je terug in je televisie, aan je plafond of in de leeslamp. Bedrijven als Philips, Siemens en Unica hangen kantoorpanden ermee vol. En sinds 2008 rijden ook steeds meer auto’s rond met LED lampen. Audi was er als eerste bij, en voorzag de R8 met de nieuwe verlichting. Niet veel later volgden andere modellen van Audi, en ook de concurrentie bleef niet stilzitten. Tegenwoordig zijn de kleinste auto’s zelfs voorzien van LED’s, al is het maar als dagrijverlichting. Zelfs binnen in de auto’s zitten LED’s.

En daarmee heeft LED iets voor elkaar gekregen want Xenon niet lukte. Het werd beschikbaar voor de massa. De Seat Leon was de eerste middenklasser met LED koplampen. En inmiddels is de vernieuwde Volkswagen Polo ook zo ver. En Mercedes-Benz heeft voor de nieuwe S-klasse de halogeenlamp zelfs helemaal verbannen.Lees verder.