Nieuws Actueel

Victor van Tol: het wordt een winner-takes-all strijd

Martijn Vervest 23 december 2014

SnappCar wil knallen. Het bedrijf staat aan de vooravond van een grote overname in Europa en een mega-investering door een vermogende Nederlandse familie. "We willen onze positie in het buitenland versterken, het wordt een winner-takes-all strijd", zegt mede-oprichter Victor van Tol. SnappCar is een platform waar mensen een auto kunnen uitlenen of lenen. "We hadden wilde plannen toen we begonnen. Het delen van boten, graafmachines, motorzagen… alles kwam aan bod. Dat was ook meteen onze zwakte want je kan niet alles doen", aldus Van Tol. De keuze voor auto’s blijkt achteraf de juiste te zijn geweest. "We willen minder auto’s op de weg. Een duidelijk doel dat we hopen te bereiken met SnappCar." Er staat een grote overname voor de deur?"Ik kan daar op dit moment nog niet veel over zeggen, omdat we nog vol in onderhandeling zijn en alle opties nog op tafel liggen. Het gaat om een grote overname ergens in Europa, omdat we onze positie willen versterken. Er zijn buitenlandse initiatieven in Duitsland, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten, die timmeren daar hard aan de weg. Om bij te blijven zullen we moeten investeren in het buitenland. Ik denk dat er in deze markt geen ruimte is voor meerdere bedrijven. Het zal een winner-takes-all gevecht worden, vooral in Europa." SnappCar heeft aantal grote namen binnengehaald…"Ja, om te ontwikkelen moet je soms ‘vers bloed’ in huis halen. In het begin werken er vooral mensen uit je eigen omgeving in het bedrijf, maar als je groter wordt moet je het professioneel aanpakken. We hebben bijvoorbeeld Tijn Borms aangetrokken als hoofd klantervaring. Hij heeft acht jaar lang Funda.nl ontwikkeld, niet de eerste de beste dus. We zoeken natuurlijk wel naar mensen die geloven in de missie die we hebben. We willen de wereld verbeteren en dat gaat alleen als iedereen in de organisatie daar achter staat." Hoe ga je om met snelle groei?"We zijn heel klein begonnen. In twee jaar zijn we van 2000 naar 10.000 auto’s gegaan en we hebben momenteel 70.000 deelnemers, waar dat er twee jaar terug nog maar 5000 waren. Mijn collega Pascal Ontijd stond een paar jaar geleden nog te flyeren op carpoolplaatsen door heel Nederland, ongelofelijk als je daar aan terug denkt. Het kan snel gaan. Er werken nu 15 mensen in het bedrijf. Ik ken nu nog al mijn medewerkers, maar dat zal in de toekomst wel veranderen. Als het bedrijf gaat groeien en ook in het buitenland actief wordt zal ik dingen uit handen moeten geven. Dat vind ik soms wel eng." Niet bang voor Uber-achtige rechtszaken?"Nee helemaal niet. Als we voor de rechter gesleept worden door een verhuurbedrijf dan wil dat alleen maar zeggen dat we het goed doen. Dat weten we dat we op de goede weg zijn. Wij zijn niet zo agressief als Uber, die er op z’n Amerikaans hard in gaan en overal ter wereld rechtszaken uitlokken om zo hun positie in de markt te bepalen. Zo zijn we niet en willen we ook niet worden." Crowdfunding of investeerder? "Als ik alles via de crowd binnen zou kunnen halen zou ik dat doen. Dan weet je dat de investeerders betrokken zijn en dat ze geloven in je boodschap. Het is mooi om te horen dat mensen er niet aan mee doen om er zelf beter van te worden, er geld aan te verdienen, maar omdat ze ons project willen ondersteunen. Het nadeel van crowdfunding is dat Nederland te klein is om de bedragen op te halen die je nodig hebt om internationaal te groeien. Dan ben je afhankelijk van investeerders. Daar moet je altijd goed voor oppassen. Nooit overhaast ja zeggen tegen een investering, je niet laten verblinden door de grote bedragen en je ambitie en zet afspraken duidelijk op papier." Klinkt alsof je daar ervaring mee hebt…"Klopt, we zijn in zee gegaan met een investeerder die een enorm bedrag in ons bedrijf wilde steken. We waren gretig en dachten alleen aan opschalen en knallen! De investeerder bleek uiteindelijk een andere kant op te willen gaan met het bedrijf. Wij hadden als doel minder auto’s op de weg, de investeerder wilde er juist meer. Eind 2013 hebben we dan ook in goed overleg afscheid genomen van deze partij. Dat betekende wel dat we ergens anders geld vandaan moesten halen. Begin 2014 hebben we daarom de crowdfundcampagne opgezet waarmee we ruim 5,5 ton hebben opgehaald, een recordbedrag." Wat staat er het nieuwe jaar te wachten?"De overname en investering natuurlijk. Daarnaast starten we in 2015 met het testen van de SnappKit; een kastje voor in de auto waarmee de huurder het slot kan openen en de auto kan starten zonder sleutel. Hiermee gaan we volgend jaar experimenteren met een aantal van onze vaste verhuurders en huurders die elkaar vertrouwen en dus niet elke keer contact hoeven te hebben. Het is natuurlijk zo dat er een sociaal aspect zit aan het delen van een auto. Dat hoor ik van veel klanten. Je komt door de sleuteloverdracht met mensen in contact, dat is ook iets waard."