Nieuws Actueel

Vier briljante Europese startups

Bram de Vrind 3 juli 2014

Hun creatieve innovaties kunnen de markt volledig op zijn kop zetten. De absolute top van jong ondernemend Europa presenteerde zich donderdag tijdens de finale van de European Enterprise 2014 in Amsterdam. Vier briljante startups die potentie hebben om het helemaal te gaan maken in Europa.

Alles over EEC2014:

Cool4Sea wint! Blokken als uithangbord techniek Als je net uit hotel Mama komt EEC2013: Vijf slimme aanstormende startups

Dreemo (POR) Wat? Social media app waarbij gebruikers met elkaar in contact komen op basis van ervaringen die ze delen.

"Done It" of "Wish It". Op die manier gaan we straks op social media onze ervaringen delen. Tenminste, als het aan de bedenkers van Dreemo ligt.

De app brengt mensen met elkaar in contact op basis van de ervaringen die ze online zetten. "Als jij bijvoorbeeld bij Done It invoert: springen in de Amsterdamse grachten, dan connect je meteen met anderen die dat ook hebben gedaan. Bij Facebook heb je 300 posts van dezelfde ervaring, bij ons 1 post waarin 300 gebruikers bij elkaar komen", zegt CEO Francisco Seixas do Val.

Festival"Onze grootste uitdaging is om qua gebruikers van 100 vrienden naar 1 miljoen vreemden te groeien", zegt hij. "Daarvoor hebben we een grote investeerder nodig die ons kan helpen met een grote marketingcampagne. We willen als kick off een festival organiseren, zodat de lancering van de app zelf een ervaring wordt die onze gebruikers delen."

Dreemo verwacht dat de ervaringen die de gebruikers delen een schat aan informatie oplevert voor adverteerders. "Apple kan bijvoorbeeld precies zien wie op Dreemo de nieuwe iPhone wil hebben of al heeft. Adverteerders kunnen natuurlijk ook tegen betaling push-berichten in je timeline plaatsen."

OIk'eau System (BEL) Wat? Een apparaat dat ervoor zorgt dat de kraan warm water geeft zonder verspilling

Jaarlijks verspillen we miljoenen liters drinkwater terwijl we wachten tot de waterstraal uit de kraan warm wordt. Dat kan efficiënter, dachten ze bij Ik'eau. Niet alleen vanuit milieu-oogpunt, maar ook wegens economische redenen. "Als je ons apparaat installeert, betaal je alleen voor het water dat je gebruikt", zegt hoofd marketing Younes Dhamani (rechts op de foto).

Hoe het werkt? "Je zet het apparaat tussen de leiding onder de kraan. In het apparaat zit een reservoir waarin onvoldoende verwarmd water wordt opgeslagen. Het warme water komt vervolgens uit de kraan. Het water in het reservoir wordt gebruikt als je weer koud water nodig hebt. Dat gaat via een afgesloten systeem, dus er is geen kans op besmetting."

Twee jaarDe aanschafprijs van het apparaat (300 euro) is wegens besparingen op de waterrekening binnen twee jaar terugverdiend.

OIk'eau opent volgens planning vanaf september een productielijn en hoopt het komende jaar 300 stuks te produceren. "We mikken op de lange termijn op ontwikkelaars van ecologisch verantwoorde woningbouwprojecten", zegt Dhamani.

Le Petit Sac (VK) Wat? Een complete kit voor vrouwen met zere voeten wegens hoge hakken

Wie mooi wil zijn moet pijnlijden, luidt het gezegde. Vrouwen met hoge hakken weten daar alles van. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen het gemiddeld 1 uur en 6 minuten uithouden op hoge hakken voordat ze zere voeten krijgen.

Gevolg: vrouwen die zich genoodzaakt voelen om op blote voeten door de stad te lopen of zeulen de hele dag een grote tas met extra schoenen mee. "Vrouwen lijden onder hoge hakken", zegt mede-oprichter Judy Maamari.

Ballerina'sLe Petit Sac biedt volgens haar de oplossing: een stijlvol leren tasje dat kan worden gebruikt als handtas én draagtas voor hoge hakken als je die niet meer wilt gebruiken. In het tasje zitten ballerina's zodat je niet op blote voeten over straat hoeft.

Een leerfabrikant in Oost-Londen maakt de tasjes van hoogwaardig Italiaans Napa leer. Prijs: 99 pond. Daarvoor laten dames deze accessiore niet liggen, aldus Maamari; de eerste collectie is inmiddels uitverkocht. Le Petit Sac verkoopt de tasjes vooralsnog voornamelijk via de eigen webshop.

Cool4Sea (DEN) Wat? Een duurzaam én veel goedkoper koelsysteem voor schepen

Deze onderneming wil een game changer in de markt worden. Hun systeem gebruikt de warmte van de motoren voor de koeling van het schip. Dat maakt energieverslindende compressors overbodig. De emissie van het schip wordt gereduceerd doordat er minder diesel wordt verstookt. "Daarmee bespaar je een hoop geld. We hebben berekend dat het bij een normaal containerschip om zo'n 145.000 dollar per jaar gaat", zegt mede-oprichter Nicolai Lundsgaard (rechts op de foto).

Het systeem vergt bovendien een minder onderhoud dan tradtionele compressors. "Er zitten nauwelijks bewegende onderdelen in", verduidelijkt Lundsgaard. De installatiekosten zijn even hoog als bij een traditioneel koelsysteem.

Nieuwe emissieregelsRederijen en scheepseigenaren kunnen met Cool4Sea inspelen op de nieuwe emissieregels die vanaf volgend jaar voor Noord-Europa gelden. Daarin staat dat de uitstoot van schepen moet worden beperkt.

De Denen zitten echter nog wel met een probleempje: het koelsysteem bestaat vooralsnog alleen op papier. Ze hebben 525.000 dollar nodig om een prototype te bouwen. "We hopen daarvoor subsidie te krijgen vanuit Deense of Europese fondsen voor duurzame innovaties", zegt Lundsgaard.

Hij is met zijn team vastberaden om dat tot een goed einde te brengen: "Dit wordt de nieuwe standaard in de markt."