Nieuws Actueel

Vier sushi-restaurants in Enschedese binnenstad; sushi-oorlog hangt in de lucht

Van onze redactie 24 juli 2015

Sushi Emiel Muijderman

Sushi is daarmee plots een van de best vertegenwoordigde cuisines in het stadshart. De exclusieve Japanner Tao brengt de teller zelfs op vijf. De Japanse hapjes zijn razend populair.

700 stoelenBij elkaar opgeteld hebben de sushi-tenten op dit moment meer dan 700 stoelen per dag beschikbaar. In de Twentsche Courant Tubantia van vrijdag reageren de eigenaren op die ontwikkeling. Zij verwachten unaniem dat er minimaal één zaak zal omvallen het komende jaar. „Of er volgend jaar nog steeds vier all you can eat sushi-zaken in Enschede zijn?”, zegt Fan Yi, mede-eigenaar van Blue Sakura (Oude Markt). ,,Moeilijk, ik denk van niet. We zitten allemaal op A-locaties, de huur is hoog. En we werken met dure, verse producten, veel personeel en kleine marges.”Sushi-oorlogEn dus hangt de dreiging van een sushi-oorlog in de lucht. Wie overleeft? En wie niet? De eigenares van Asaka (280 zitplaatsen) vertelt over haar worsteling in Enschede. „Wij gaan de strijd keihard aan, maar de vraag is hoe lang onze adem is. Toen we hier kwamen dachten we dat er twee restaurants met een vergelijkbaar concept zaten in Enschede. Maar vlak voordat we het contract tekenden kwamen we erachter dat er een derde in aantocht was. Toen was de overweging: moeten we nu nog stoppen of niet? We besloten om verder te gaan. De praktijk moet uitwijzen of dat een verstandige beslissing was.”Stunten met prijzenDe vier restaurants doen er deze zomer alles aan om de gunst van de klant te winnen. Zo startte Ginza deze week met een Groupon actie. En ook Asaka probeert de sushi-liefhebber te verleiden met kortingen. „We moeten wel”, vertelt Jie Zheng, mede-eigenaresse van Asaka, die nieuwste zaak. „Wij doen het niet om klanten weg te trekken bij andere tenten, willen liever uit omringende dorpen mensen naar ons toe halen. Maar je ontkomt ook niet aan die concurrentiestrijd.”ExclusieverEr worden ook andere manieren gezocht om zich te onderscheiden. Zo gaat Ginza vanaf september een exclusievere kaart, voor een iets hogere prijs, hanteren. Ook rijden er inmiddels bestickerde stadsbussen rond en wordt er volop geadverteerd.PrijzenslagDe Blue Sakura-eigenaar hoopt dat het in ieder geval geen prijzenslag wordt. Die race zal alleen maar verliezers kennen, volgens hem. ,,Als je een prijzenoorlog gaat doen, wordt de kwaliteit ook minder. Anders is dat niet vol te houden. En dat wil ik niet. Vergis je niet: mensen zijn de laatste jaren steeds meer sushi-expert geworden, ze gaan dat proeven. Als het zover komt, hebben we dus allemaal een probleem."Foto: Emiel Muijderman