Nieuws Actueel

Vijf vragen over de ontslagen bij Bleckmann in Oldenzaal

Van onze redactie 19 augustus 2015

FNV ANP 2

1 - Heeft FNV Bondgenoten iets tegen Bulgaarse chauffeurs?

Edwin Atema: “Nee. Het was bij wijze van spreken, het gaat ons helemaal niet om Bulgaren. Voor mijn part zetten de Chinezen op de vrachtwagen. Als ze maar volgens de Nederlandse CAO worden betaald, zodat er geen oneigenlijke concurrentie met Nederlandse chauffeurs ontstaat. Wij zetten ons in voor iedereen die legaal in deze sector werkt, ook de buitenlanders.”

2 – Waar kwam die opmerking dan vandaan?

Atema doelde op het feit dat Bleckmann een deel van het werk uitbesteedt aan een onderaannemer, Kees Mulders Transport uit Zevenaar. Dat bedrijf is onlangs veroordeeld omdat Bulgaren werden ingezet voor ritten binnen Nederland. Dat mag onder strenge voorwaarden (zie vraag 4) maar daar hield het bedrijf zich niet aan. Volgens het bedrijf zelf logeerden de aangetroffen Bulgaren slechts tijdelijk op het bedrijfsterrein na een internationale rit, maar de rechter vond dit onaannemelijk. Kees Mulders Transport kreeg een boete van 144.000 euro. Bleckmann zegt geschrokken te zijn van dit bericht en geen zaken te willen doen met onderaannemers die zich bezig houden met illegale praktijken.

3 – Waar gaat het bij Bleckmann dan wel om?

Edwin Atema: “Je ziet steeds vaker dat chauffeurs in vaste dienst worden ontslagen en dat hun werk via een onderaannemer wordt ingevuld met een flexwerker. En dan dus soms ook nog een illegale flexwerker. In de transportsector is op zich werk genoeg, vanwege de vergrijzing is er de komende jaren zelfs gebrek aan chauffeurs. Maar als jij na 30 dienstjaren ontslagen wordt en je moet tegen slechtere voorwaarden ergens anders gaan werken, dan word je daar niet blij van. Bovendien zijn de chauffeurs er van overtuigd dat Bleckmann nog werk genoeg voor ze heeft. Er is bij hun en bij ons best begrip voor een reorganisatie, we zien allemaal echt wel in dat het transport naar winkels terugloopt. Maar er is beslist een andere oplossing denkbaar dan die mensen bot ontslaan. En bovendien moet Bleckmann fatsoenlijk aan z’n personeel uitleggen wat er aan de hand is, dat hebben ze ook nog niet gedaan. Zo ga je niet met mensen om die al jaren in dienst zijn.”

4 -Nog even terug naar die Bulgaren: is er meer werk voor Nederlandse chauffeurs als we de grenzen dicht gooien voor buitenlandse chauffeurs, zoals de reacties op internet beweren?

Zoals Atema al zei: er is de komende jaren een groot gebrek aan vrachtwagenchauffeurs, omdat er een hele generatie met pensioen gaat. En Transport & Logistiek Nederland luidt de noodklok omdat jonge Nederlanders nauwelijks te porren zijn voor een baan in deze sector. Het is dus bepaald niet zo dat de buitenlanders de Nederlandse arbeidskrachten verdringen. Bovendien: Europeanen mogen volgens EU-regels in heel Europa werken. Dat geldt niet alleen voor Oost Europeanen, maar ook voor Nederlanders. Een voorbeeld. Jaarlijks worden in Nederland bijna een half miljoen cabotage-ritten uitgevoerd. Dat zijn binnenlandse vrachtwagenritten, uitgevoerd door een buitenlander in buitenlandse dienst. Dat is aan strenge regels gebonden: een buitenlandse chauffeur mag in zeven dagen maximaal drie binnenlandse ritten in een land maken. Bulgaren, en andere Europeanen, doen op die manier een deel van het ‘Nederlandse’ werk. Maar dat doen Nederlandse chauffeurs in het buitenland ook. Sterker nog: daar zijn we samen met de Polen koploper in. De meeste cabotageritten in Europa worden gereden in Duitsland en Frankrijk. Die worden het vaakst uitgevoerd door Poolse chauffeurs, maar Nederlandse chauffeurs staan in beide landen op een tweede plaats. Als er dus een volledig verbod zou komen op dergelijke ritten, in de hoop daarmee Nederlandse werkgelegenheid te redden, zou ons land zichzelf daarmee stevig in de vingers snijden.

5 – En hoe vaak verdringen buitenlanders illegaal de Nederlandse chauffeurs?

Over illegale praktijken houden transportbedrijven uiteraard geen officiële rapporten bij. Maar vorig jaar verscheen een rapport over deze kwestie, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Volgens dit rapport blijkt uit steekproeven dat het wel meevalt met die illegale inzet van buitenlanders. Van de 479.000 cabotageritten is volgens het rapport 2,4 procent illegaal. Dat komt neer op nog geen 12.000 ritten per jaar: een schijntje op de 5,4 miljoen ritten die buitenlandse chauffeurs jaarlijks in ons land maken.

Bekijk ook: Tientallen banen weg bij distributiebedrijf Bleckmann uit Oldenzaal

Foto: ANP