Nieuws Actueel

Vodafone brengt Napster terug naar de Nederlandse markt

Martijn Vervest 13 april 2015

Vodafone napster groot

Een samenwerking tussen Vodafone en Napster moet ertoe leiden dat Napster weer op de kaart wordt gezet in Nederland. Napster leek enkele jaren geleden nog een stille dood te sterven, maar het is inmiddels begonnen aan een comeback als muziekstreamingdienst voor Europa en Zuid-Amerika.Napster was in 1999 de eerste peer-to-peer-dienst waarmee gebruikers gratis muziek konden uitwisselen. De dienst werd in korte tijd erg populair, maar ging ook snel failliet nadat platenlabels, artiesten en de Amerikaanse copyrightwaakhond rechtszaken tegen het bedrijf begonnen. De merknaam Napster is sinds het faillissement door verschillende bedrijven overgenomen en is sinds 2011 eigendom van online muziekdienst Rhapsody. Vodafone volgt concurrentieVodafone treedt met de Napster-deal in de voetsporen van concurrenten KPN en T-Mobile die eerder een soortgelijke overeenkomst met muziekstreamingdiensten sloten. KPN werkt sinds eind 2011 samen met Spotify, terwijl T-Mobile al enkele jaren een samenwerking met Deezer heeft. Dit wil echter niet zeggen dat de deals die door de providers worden aangeboden identiek zijn.Zo gaat het streamen met Spotifty voor KPN-abonnees niet van de databundel af, terwijl het streamen met Deezer en Napster voor respectievelijk T-Mobile- en Vodafone-abonnees wel van de databundel gaat. Daarnaast krijgen T-Mobile gebruikers enkel een maandelijkse korting van 40 procent – of 4 euro – op een Deezer-abonnement.De deal van Vodafone, in tegenstelling tot de deal van KPN, alleen voor de eerder genoemde mobiele abonnementen en niet voor mensen die gebruik maken van de vaste internetdienst van Vodafone Thuis. Gezien het intensieve datagebruik van het (langdurig) streamen van hoge kwaliteitsmuziek zou dit juist een complimentaire service kunnen zijn voor de nieuwe alles-in-1 dienst van Vodafone. Terug naar de top?Niet alleen Vodafone hoopt voordeel te halen uit het nieuwe samenwerkingsverband, ook Napster wil van de samenwerking profiteren om terug te kruipen naar de top. Hoewel Napster al enkele jaren beschikbaar is in Nederland, heeft het nog geen tractie kunnen krijgen in de Nederlandse markt. Het marktaandeel zal door de instroom van Vodafone-abonnees ongetwijfeld stijgen, waardoor concurrentie met muziekdiensten als Deezer en Rdio mogelijk lijkt. Er zal echter meer moeten gebeuren om te kunnen concurreren met Spotify. De laatstgenoemde bedient op dit moment meer dan 70% van de Nederlandse markt.