Nieuws Actueel

Volkswagen wil geen ja-knikkers meer

Wierd Duk 11 december 2015

Dieter Volkswagen

De Volkswagen-concernbazen Hans Dieter Pötsch en Matthias Müller gingen gisteren tijdens een wereldwijd gevolgde persconferentie vanuit thuisbasis Wolfsburg nogmaals nadrukkelijk door het stof, meldt het AD. Zij excuseerden zich wederom voor de onvergeeflijke fouten die de afgelopen 10 jaar zijn gemaakt en de reputatie van het Duitse concern zwaar hebben geschaad. Alleen door de onderste steen boven te halen, hoopt de leiding de storm te kunnen bedwingen.

Volkswagen heeft 450 experts op de 'fraudezaak van de eeuw' gezet. Zij voerden met 87 personeelsleden uitvoerige gesprekken en verzamelden van 1500 computers een enorm aantal data 'met een omvang van 50 miljoen boeken'. Uit dit onderzoek, in samenwerking met het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day, moet komen vast te staan hoe de software-affaire precies is verlopen en wie de hoofdrolspelers zijn. Op de aandeelhoudersvergadering op 21 april 2016 zal meer duidelijkheid worden verschaft.

Alles op tafelDe belangrijkste opdracht voor de concernleiding is het herwinnen van het vertrouwen van de klanten, erkenden de topmanagers. "Alles komt op tafel. Niets wordt onder het tapijt geschoven", verzekerde Hans Dieter Pötsch. Volkswagen houdt 6,7 miljard euro achter de hand voor schadeclaims en boetes. Wereldwijd rijden 11 miljoen auto's rond met de stikstof sjoemel-software. Ook is bij tienduizenden auto's de CO2-uitstoot niet op orde. Met name in de Verenigde Staten zal de afhandeling hoge kosten met zich meebrengen.

In Nederland bevatten 160.000 auto's frauduleuze software. Volkswagen gaat vanaf januari de 2.0 TDI-diesels terugroepen. Daarna komen de 1.2 TDI's en de 1.6 TDI's aan de beurt.

AngstNegen managers zijn tot nog toe geschorst. Pas in een later stadum zal meer bekend worden over de identiteit van de schuldigen.

De concernleiding maakt zich vooral zorgen over het feit dat binnen het bedrijf regels straffeloos konden worden overtreden. Om in de toekomst soortgelijke toestanden te voorkomen, werkt Matthias Müller aan een 'Umbau', een nieuwe bedrijfsstructuur. Zo zullen er meer controlemomenten worden ingevoerd. Ook moet de strikte hiërarchie bij VW worden doorbroken. De angst voor het maken van fouten moet onder het personeel verdwijnen, aldus Müller: "We hebben geen ja-knikkers nodig, maar een stuk meer SiliconValley, gepaard aan de competentie uit Wolfsburg en de andere vestigingsplaatsen."