Nieuws Actueel

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI: At your service

Rik Nizet 13 januari 2014

Volkswagen heeft recent het gamma van de Tiguan herzien en de prijskaartjes aangescherpt. Met aantrekkelijke kortingen en een extra inruilpremie hoopt Volkswagen weerwoord te kunnen bieden aan de nieuwste modellen in het populaire compacte SUV-gamma. Als antwoord op de veelgehoorde vraag van Nederlandse klanten is de voorwielaangedreven Tiguan 1.4 TSI er voortaan ook met zestraps DSG-automaat. Dat vraagt om een test.Special: Autosalon

In het segment der compacte SUV’s draait het vrijwel alleen om de looks, niet zozeer om de terreinkwaliteiten. Het merendeel van de modellen in dit segment verlaat de showroom dan ook uitsluitend als tweewielaandrijver. Omdat de automobilist gemak en comfort tegenwoordig hoog in het vaandel heeft staan, wint de automatische transmissie aan populariteit. Wie tot voor kort een automaat wenste op de Tiguan was aangewezen op de meer krachtige motorvarianten met ‘passende’ prijskaartjes vanaf 47 mille en (veel) meer. Dat kan nu tien(!) mille goedkoper, weliswaar nog geen koopje, maar al stukken minder.

SchokeffectMotorisch gezien lijkt er bij de Tiguan op benzinegebied een groot gat te zitten tussen de 1.4 TSI en de 2.0 TSI. Wie de specificaties er bij neemt, ziet dat het ‘peekaa-technisch’ beter op elkaar aansluit. De 1.4 TSI is er met 122 of 160 pk en de 2.0 TSI met 180 of 210 pk. Zoals gezegd, gaan wij op pad met de 160 pk sterke 1.4 TSI met zestraps DSG-automaat. De transmissie is prima op zijn taken berekend, schakelt zijdezacht en razendsnel, en laat zelfs nog wat ruimte over voor een sportief plofje op zijn tijd. De transmissie schakelt in principe volledig automatisch, maar kan ook met de hand bediend worden via flippers achter het stuur of met een tik tegen de pook. De automaat is een enthousiast type. Bij de minste of geringste beweging van het gaspedaal brengt-ie deTiguan al aan het rollen. Dat kan enig ‘schokeffect’ veroorzaken bij het wegrijden.

InspanningDaar waar de DSG-automaat in sommige modellen van de Volkswagen Groep een positief effect heeft op de verbruikscijfers, gaat die vlieger niet op voor de Tiguan. De SUV verbruikt namelijk iets meer met de dubbele-koppeling-transmissie. In theorie zou de Tiguan 1.4 TSI 6-DSG genoegen nemen met 7,1 l/100 km, maar dat haal je in de verste verte niet. Ook al lijkt de veertienhonderd turbomotor absoluut geen moeite te hebben met de Tiguan, zo soepel en vloeiend brengt-ie de compacte SUV op snelheid, niet alles is wat het lijkt. Het blijkt dat hij zich meer moet inspannen dan hij doet voorkomen. Het gemiddeld testverbruik met vele snelwegkilometers blijft namelijk steken op 9,5 l/100 km ofwel 1 op 10,5.

OpvliegendHet onderstel van de Tiguan is uiterst degelijk van opzet. Oneffenheden in het wegdek worden keurig glad gestreken en brengen hem absoluut niet van zijn stuk. Het voelt allemaal erg solide aan; rammeltjes en kraakjes zijn hem vreemd. Ook over de besturing geen klachten, deze biedt voldoende feedback over de stand van de voorwielen. Gezien het opvliegende karakter van de combinatie 1.4 TSI en 6-DSG hebben de voorwielen wel af en toe moeite de aandrijfkrachten zonder wielspin op het wegdek over te brengen. Dat zagen we ook bij de Golf Cabriolet, trouwens. Lees verder.