Nieuws Actueel

Volkswagen 'totally screwed up'

Caroline Spilt 22 september 2015

Volkwagen schandaal tdi middelgroot

Het dieselschandaal bij Volkswagen (VW) roept ook buiten de Verenigde Staten veel vragen op. Zuid-Korea gaat de uitstoot van dieselauto's van het Duitse autoconcern onderzoeken. En in eigen land nagelde dinsdag automobielclub ACE het bedrijf aan de schandpaal.

Lees ook:

Dieselschandaal kost VW-topman Winterkorn de kop

Het Zuid-Koreaanse milieuministerie gaat enkele duizenden Jetta's, Golfjes en Audi A3's op de rollerband zetten om te kijken of ook daar geknoeid is met de motoren zodat ze in dergelijke testsituaties schoner lijken dan ze daadwerkelijk zijn. In de VS bleek dat het geval te zijn, meldde de federale milieudienst EPA vrijdag.

DuitslandACE, de op een na grootste autoclub van Duitsland, acht het op grond van eigen onderzoek zeer waarschijnlijk dat VW ook in eigen land gesjoemeld heeft. Een woordvoerder sprak tegenover persbureau DPA van 'systematische misleiding van de consument'.

Topman Martin Winterkorn heeft verkeersminister Alexander Dobrindt evenwel verzekerd dat VW in Duitsland geen diesels heeft verkocht waarmee geknoeid is. Dat zei de bewindsman maandagavond laat na een 'zeer constructief' gesprek met de VW-baas.

BoeteHet schandaal kan VW alleen al in de VS op een boete van een slordige 16 miljard euro komen te staan. Veel erger is echter de imagoschade, meent het Duitse instituut voor economisch onderzoek DIW. Die kan ook andere Duitse exportbedrijven treffen. Daarmee staan volgens DIW veel banen op het spel.

MiljardenvoorzieningVolkswagen zet in eerste instantie 6,5 miljard euro opzij in verband met het dieselschandaal waarin het verwikkeld is geraakt. De voorziening is bedoeld om de kosten te dekken van ,,de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.''

Door het stof"Ons bedrijf was oneerlijk tegenover milieudienst EPA, de Californische autoriteiten en tegen jullie allemaal. We hebben het totaal verprutst", zei VW-topman Michael Horn.

BrusselOok in Brussel wordt met argusogen gekeken naar het dieselschandaal bij Volkswagen (VW). De Europese Commissie houdt alles nauwgezet in de gaten. Een woordvoerster van het dagelijks bestuur van de Europese Unie zei dinsdag met de lidstaten te gaan overleggen over eventuele stappen.

Eerder had de Franse minister van Financiën Michel Sapin opgeroepen tot een Europees onderzoek. Brussel wil zich daar nog niet aan committeren, maar benadrukte de situatie zeer serieus te nemen.

"Wij moeten er absoluut zeker van zijn dat de industrie voldoet aan de grenswaarden voor de uitstoot van CO2'', aldus de zegsvrouw van de commissie. Op dit moment is het te vroeg om al conclusies te trekken.

Grenswaarden aan uitstoot worden op EU-niveau vastgelegd. De handhaving ervan is de verantwoordelijkheid van de lidstaten.

Topje van de ijsbergBij het merendeel van de automerken in Europa is de uitstoot van schadelijke stoffen door diesels in de praktijk veel hoger dan verwacht mag worden op basis van de specificaties. Dat zegt Richard Smokers, beleidsadviseur bij onderzoeksinstituut TNO, dinsdag naar aanleiding van het dieselschandaal bij Volkswagen in de Verenigde Staten.

"Ook in Europa zien wij dat de praktijkemissies van stikstofdioxide door dieselvoertuigen veel hoger zijn dan in de typekeuringstest. Dat is al langere tijd bekend'', zegt Smokers. Om welke merken het gaat wil hij niet kwijt.

De adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit acht het 'zeer goed mogelijk' dat nog meer autofabrikanten in de VS door de mand gaan vallen vanwege hoge praktijkemissies.